Vintage Store – handplockad Second Hand i nytänkande miljö

Utvalda kläder får en andra chans, men det är inte den enda verksamheten som bedrivs i de gamla Lyckholmsfabrikerna. Här samlar man musik, konst och kultur i en nygammal miljö som tycks ligga helt rätt i tiden.


– Det gick över en helg, säger Sara Färdmar, 25, som tillsammans med lillasystern Emma, 19, är nybliven ägare till Vintage Store.

Ett urval av herrsortimentet

De var redan innan stammisar i butiken som samlar vintagemode, fest-, musik- och konstevenemang under samma tak när de fick nys om att den var till salu. Det förra ägarparet skulle ge sig ut och resa och letade efter köpare till butiken.
– Jag tror att vi var där på en torsdag och på söndagen var papperna påskrivna, säger Sara.

Studierna fick ge vika för Vintage Hunting
En snabb affär var en självklarhet, trots att den korsade Saras plan att åka till USA för att plugga mode och marknadsföring och syrran ännu inte hade tagit studenten.
Eftersom USA-resan redan var bokad såg Sara ett lysande tillfälle att shoppa second hand-kläder på New Yorks många Vintage Markets och reste iväg med två tomma väskor. Hem följde ett bagage på 40 kg kläder.

Berlinsk känsla
Den gamla bryggerilokalen får mig som före detta berlinare att för ett par sekunder inbilla mig att jag återupplever staden där electromusik dunkar 24/7 och ingenting tycks vara omöjligt i ruset av människors drömmar. Likt Berlin, på det sätt att det är coolt men ändå opretentiöst. Nytänkande, fast med en touch av 60-,70- och 80-tal.
När jag intervjuar Sara har det gått en månad sedan systrarna tog över butiken och de har hittills bara hunnit ha ett event, nyinvigningen.
Förutom att ta över de förra ägarnas maillista delade de ut flyers på stan och satte upp en skylt utanför dörren när det var dags.

Sara Färdmar

– Vår dörr står öppen för alla, säger Sara. Det gjorde den även bokstavligt talat den kvällen, som lockade runt ett 80-tal gäster.
Drömmen om något eget, en butik eller någon sorts kulturell verksamhet, hade funnits med länge. Vintage Store har ett koncept som förenar båda och det är svårt att ta miste på att hon stortrivs mellan fyra klädbetäckta väggar.

Reaktion mot konsumtionshetsen
– Mode har blivit så allmängiltigt, konstaterar Sara, med alla modebloggar och ”dagens outfits” som cirkulerar på nätet.
Hon hoppas att det faktum att second hand-industrin och loppisshoppandet breder ut sig som aldrig förr är en reaktion mot konsumtionshetsen.

Grammofonhörna

– Det förenar miljötänk, återanvändning och strävan efter att kombinera sig till en helt egen stil menar hon.
Själv tycker Sara att det är roligt att få frågan vart hon har hittat ett plagg och kunna svara att det kommer från farmors vind eller att hon hittat det på loppis för femton spänn.

Inget överklassvintage
– Vår målsättning är att ha en schysst butik, inget överklassvintage. Man ska kunna komma hit som fattig student och hitta en t-shirt för någon hundralapp också.
Att åka runt på loppisar och leta schyssta grejer är ett av hennes stora intressen, medan syrran gillar att sy, rusta upp gamla plagg och göra eget.
Sara och Emma har fortfarande kontakt med de förra ägarna som är på resande fot i Asien. I dagarna väntar de ett paket med kläder därifrån.
– De kan inte sluta leta kläder, man liksom blir beroende, småskrattar Sara.

Växande kontaktnät
Runt Sara finns en välkomnande atmosfär. Hon bjuder på te och hembakta biscottis.
Hon får det att låta så enkelt när hon berättar hur de från scratch byggt upp ett ganska omfattande kontaktnät med andra i samma situation. Bland annat med unga fotografer som vill använda Vintage Stores miljö till sin portfolio.

Läckra T-shirts

I Vintage Stores koncept ingår även att fungera som en öppen scen där musiker, dj’s, konstnärer och fotografer ska kunna ställa ut sina grejer och ha spelningar. Även unga designers är välkomna och får då sälja på kommission.

Dukat för théceremoni.

En målsättning som tjejerna har är att ekonomin inte ska vara ett hinder, därför bjuder de gärna in personer som ännu inte nått ett genombrott i sin konstnärskarriär, eller som helt enkelt gillar deras koncept . Olika events lockar ju nya människor till butiken. Vintage Store slipper dyra arrangörskostnader och blir dessutom en attraktivare scen för den som inte slagit igenom i den stora massindustrin eller vill kunna ägna sig helhjärtat åt sin hobby utan att behöva betala för det.
– Det blir en win/win-situation, det gillar vi.

Sara och fyndväskan

Spännande framtid
– Vintage Store ska vara ett skönt ställe att hänga på. Vi hoppas att folk vill komma tillbaka för att de gillar atmosfären, säger Sara.
Kanske är det just den kravlösa atmosfären, i kombination med en dynamisk det-blir-vad-du-gör-det-till-attityd som gör Vintage Store så unik för sitt slag. Här finns det mesta som kan tänkas tillfredsställa någon ur den medvetna kulturgenerationen. Vintage Store har alla förutsättningar att bli en av de mest eftertraktade hållplatserna på Göteborgs Vintage karta och är helt klart värt ett besök för den som önskar frossa i unikare second hand än man hittar på Myrorna.
För att kontakta Vintage Store går det bra att maila: email@vintagestore.se
Info om öppettider, events m.m kolla in deras grymma hemsida: www.vintagestore.se

Text: Copyright Lisa Meyer 2010
Foto: Copyright Martin Guhrés 2010

Publicerad: 2010-08-31

FAKTA:
Hänger du med i uttrycken?

Ju mer användarvänliga dessa begrepp blir i olika sammanhang , desto svårare att särskilja deras specifika betydelser. Här kommer i alla fall en översiktlig lathund.

VINTAGE
Används enkelt uttryckt för gamla oanvända eller nästan oanvända klädesplagg i fint skick. En tumregel som man allt mer går ifrån är att varan/plagget måste ha minst 25 år på nacken. I takt med att även 90-tals kläder blir på tapeten igen, och man gärna vill behålla Vintage-begreppet, då det har en positivare klang än exempelvis Second Hand, blir dessa gränser mer generösa. Om en butik väljer att marknadsföra sig som Vintage kan man dessutom räkna med att kollektionen är utvald och moderiktig, ofta med ett högre pris än loppis-kläderna. Ett vanligt missförstånd är att Vintage-kläder även kan vara nyproducerade. För att hålla  isär begreppen brukar man därför kalla Vintageinspirerade nykollektioner för just Vintage Styled Fashion.

SECOND HAND
Är i klädsammanhang utbytbart med ”begagnade kläder”. Dessa kan vara hur nya eller gamla som helst och finnas att hitta på loppisar, internetauktioner, butiker m.m. Second Hand har hängt med längre än Vintage och har därför automatiskt inte samma statusklang. Allt vanligare blir att butiker och kedjor som säljer Second Hand kallar sig för ”Second Hand och Vintage”-butiker för att locka en större kundkrets och få med sig den yngre generationen, där Vintage slagit igenom som trend.

RETRO
Starkt nostalgiförknippat, syftar Retro alltid tillbaka på en specifik mode-/ stilepok. Med få undantag kopierar man eller låter sig starkt inspireras av en tidigare trend och skapar en ny produktion i mindre upplaga. Detta har säkerligen hjälpt till att ge begreppet ett svårfångat eftertryck. Prismässigt kan dessa kläder ligga var som helst. Det är inte ovanligt att stora klädkedjor som t. ex. H&M trycker upp hela Retro-kollektioner och då till ett massproduktionspris. Dock har Retro fått behålla sin snobb-stämpel genom att fortsätta anti-massproducera.

Det här inlägget postades i Artiklar, Kultur. Bokmärk permalänken.

Kommentera