Tosca i fascistiskt 30-tal på GöteborgsOperan

Puccinis Tosca, en av våra allra mest populära operor, går just nu på GöteborgsOperan. Det är tionde gången sedan 1912 som den uppförs i Göteborg.

Giacomo Puccini (1858-1924) var färdig med komponerandet av Tosca 1900. Uruppförandet gick av stapeln i Rom 14 januari 1900. Enligt det ursprungliga manuset utspelar sig Tosca år 1800 i Rom. Men i den aktuella uppsättningen i Göteborg har berättelsen placerats in mitt emellan två världskrig i det politiskt tillspetsade1930-talet. Fascisterna i Italien är på stark frammarsch och stämningsläget är påtagligt präglat av misstänksamhet, girighet och våld.

Annalena Persson som Tosca och Tomas Lind som konstnären Cavaradossi.

Annalena Persson som Tosca och Tomas Lind som konstnären Cavaradossi.

För regin står Lorenzo Mariani, som tidigare bland annat haft ett samarbete med Andrea Bocelli. En fast punkt för Mariani var under mer än tio år anrika Teatro Massimo i Palermo, men han har också en bred erfarenhet av gästspel inom olika operahus världen över.
Uppsättningens dirigent är Pier Giorgio Morandi. Även han har gästspelat över i princip hela världen, sedan han avslutade sin karriär som oboist och istället axlade dirigentrollen.
Nyckelrollerna i GöteborgsOperans aktuella tappning av Tosca har Annalena Persson (Tosca), Tomas Lind (konstnären Cavaradossi) och Anders Lorentzson (polischefen Scarpia). Vid några föreställningar i maj framträder Carolina Sandgren istället för Annalena Persson.

GöteborgsOperans uppsättning av klassiska operan Tosca utspelar sig i ett fascistiskt Italien, präglat av våld, misstänksamhet och girighet.

GöteborgsOperans uppsättning av klassiska operan Tosca utspelar sig i ett fascistiskt Italien, präglat av våld, misstänksamhet och girighet.

Inte minst Tomas Lind imponerade på mig i de bedövande vackra klassiska solostyckena för rollgestalten Cavaradossi i första och tredje akten. Han är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och har varit verksam som operasångare i Göteborg under mer än två decennier. Först vid Stora Teatern och numera vid GöteborgsOperan.
Sedd i sin helhet upplever jag föreställningen, med de tre akterna, som väl sammanhållen och förtätad (det vi nu beskådar är för övrigt en nypremiär, premiären ägde rum i november 2011). Dock är jag något fundersam över inledningen av tredje akten, då natten långsamt glider över i gryning. En väl utdragen och händelsefattig scen med soldater på post, som hade mått bra av en komprimering. Men det är bara vid denna sekvens som jag för en stund förlorar mitt engagemang för vad som utspelar sig på GöteborgsOperans scengolv. Tosca spelas till och med 17 maj.

Text: Lars Lejring
Foto: Urban Jörén

Genre: Opera
Plats: Tosca. GöteborgsOperan
Tidpunkt: T.o.m. 17 maj
Dirigent: Pier Giorgio Morandi
Regi: Lorenzo Mariani
Medverkande: Annalena Persson, Carolina Sandgren, Tomas Lind, Anders Lorentzson, Marco Stella, John Sax, Peter Loguin, Iwar Bergkwist, Jonas Landström m.fl.

 GöteborgsOperans hemsida

Det här inlägget postades i Kultur, Musik, Recensioner & reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera