Nytt på Göteborgs Stadsteater

I maj offentliggjorde Göteborgs Stadsteater sitt program för spelåret 2014–2015. Samtidigt släpptes biljetterna till föreställningarna. Under året blir det både nyskrivet och gamla klassiker. Här presenteras ett urval av föreställningarna.

huset07Emil Graffman regisserar Strindbergs klassiker Fröken Julie om ett förgörande möte mellan överklass och underklass. I herrgårdens tysta kök möts fröken Julie och tjänaren Jean. Hon vill falla och han vill klättra. I nattens dimma tror båda två att vägen till frihet går genom den andre. Nypremiär 22 augusti 2014.

I slutet av 60-talet rörde Kent Andersson runt i teater-Sverige med de samhällskritiska pjäserna Flotten, Hemmet och Sandlådan. I höstens pjäs Flotten, Hemmet, Sandlådan 2014 utforskar regissören Mattias Andersson de omtalade uppsättningarna i en föreställning som utgår från originaltexterna. Intervjuer har gjorts med personer som såg föreställningarna på 60-talet och som fått berätta hur deras liv utvecklades sedan de satt i publiken som unga. Deras berättelser ger en bild av hur staden Göteborg och landet Sverige förändrats. Samtidigt har unga göteborgare fått pjäserna återberättade för sig och sedan fått reflektera kring vad de säger om vår egen tid. Uppsättningen kommer att arbeta med minnet av de tre föreställningarna. Premiär den 5:e september.

Lars Noréns genombrott Natten är dagens mor kommer till Göteborg igen. Dennis Sandin regisserar pjäsen som handlar om familjen som tvång, om den stora lögnen. Det är tung familjedramatik och medverkande är bland annat Guldbaggebelönade Anna Bjelkerud. Premiär 26 september.

Spelårets klassiker är Molières Tartuffe. Regissören Tobias Theorell gör en modern verson där Eric Ericsson spelar Tartuffe och Johan Ulveson spelar Orgon, pappan som har pensionerat sig och gift om sig med en kvinna i sina vuxna barns ålder. Han blir stressad och känner att han tappar kontrollen. Han tror att han kan återfå makten med hjälp av renlevnadsmänniskan Tartuffe men blir ett lätt byte för bedragaren. Premiär 12 december.

Eija Hetekivi Olsson debuterade 2011 med boken Ingenbarnsland om sin uppväxt i Gårdsten. Hon berättar om en Göteborgsförort märkt av fattigdom och utanförskap. Huvudpersonen Miira är född i Sverige och har föräldrar från Finland. Det är en berättelse om klass med Miira som vill bort från det finska och vill till det svenska. Miira är redan från början en våldsamhet i sig med en fysisk kraft som är en protest mot allt som inte är rimligt och rättvist. Ingenbarnsland iscensätts som en monolog med manus av Åsa Lindholm och i regi av Carolina Frände. Victoria Olmarker gestaltar Miira. Urpremiär 13 mars 2015.

Sist ut under spelåret är ”en vacker, genomklok och lagom man i sina bästa år”. Krister Henriksson spelar Karlsson på taket i en familjeföreställning. Alexander Öberg regisserar Astrid Lindgrens berättelse. Premiär 11 april 2015.

Information om samtliga föreställningar och biljetter finns på Stadsteaterns hemsida
www.stadsteatern.goteborg.se/

Text: Moa Andersson
Foto: Jonas Kündig

Det här inlägget postades i Arkiv, Artiklar, Kultur, På gång och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera