menskoppen.se
menskoppen.se

menskoppen.se

Blått blod och leende kvinnor i reklamen, stor påverkan på miljön, rejäla kostnader varje år och fortfarande skamfullt att köpa. Mensskydd är ett jäkla aber! De torkar ut, skaver, fastnar, läcker och parfymeras med syntetiska blomdofter. För vissa personer stavas räddningen ”menskopp”, medan andra verkligen inte får denna produkt att fungera. Då kan den folkbildande och extremt kunniga Annelie på menskoppen.se hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av små silikonkoppar.

Vad är en menskopp?
Menskoppen är ett mensskydd i form av en liten silikonkopp, som förs upp i slidan och samlar upp blodet, för att sedan tas ut och tömmas när den är full. En kopp har en livslängd på 5–10 år och kostar några hundralappar.

Annelie, berätta lite om er hemsida.

Många tror att företaget är jättestort, och att vi till exempel har en särskild marknadsavdelning, kundtjänst och administration et cetera – men företaget består bara av mig själv och delvis min familj – och vi jobbar långt från heltid med det. Mina föräldrar som sköter ordrar, leveranser och administration är deltidspensionärer och jag har ett annat – som jag lite skämtsamt brukar säga ”riktigt” jobb – som konsult på en kommunikationsbyrå. Jag trivs bra med att ha stor variation i mitt yrkesliv, men det är klart att det skulle vara bra med några extra timmar per dygn.

Vår situation gör att vi kan vara lite annorlunda i mens­koppsvärlden; vi drivs inte i första hand av ekonomiska intressen – att tjäna så mycket pengar som möjligt har aldrig varit drivkraften. Redan från början, 2008, har min önskan varit att medverka till att så många som möjligt vet att menskoppar finns, eftersom jag själv aldrig hade hört talas om dem förrän cirka 2005, när jag köpte en själv. Då var jag över 30 år och hade haft hundratals mensar! Idag träffar jag fortfarande folk som inte har aning om vad menskoppar är, och det är bra träning att enkelt förklara detta.

Annelie och menskoppen

Eftersom jag redan 2008 sedan länge jobbat med kommunikation och marknadsföring, var det från det perspek­tivet som jag började. Hur kunde jag nå så många som möjligt för att berätta om denna fantastiska uppfinning, som inte bara skonade mig från uttorkning utan också var så mycket billigare i längden? Och som dessutom var ett bättre alternativ för miljön. Hur kunde jag ens prata om mens och mensskydd utan att folk svimmade av chock? Detta är roande att tänka tillbaka på, för så mycket har hänt sedan dess. Och jag är stolt över att ha fått vara del av den förändringen genom att jobba med menskoppar på bloggen och i sociala medier!

Det är förstås här som hemsidan kommer in i bilden. Där har jag ända från början delat med mig av kunskaper, och folk har kommenterat och bidragit med sina erfaren­heter och tips. Det har verkligen blivit en informationsspäckad webbsida, som hela tiden fylls på, och varje månad kommer det nya kommentarer och frågeställningar från besökare.

Jag jobbar varje dag, året runt, med att besvara frågor om menskoppar, mens och allt relaterat till det. Jag får många intima förtroenden kring kroppar och känslor, och är tacksam att kunderna gärna hör av sig med respons och förslag på förbättringar, men också med en massa kärlek. Detta har betytt jättemycket för mig under alla år.

Jag ägnar förstås även tid åt att sköta företaget, resa runt och träffa människor och organisationer som vill veta mer om menskoppar och så vidare. Det är en skön motvikt till mitt andra jobb, där jag mer jobbar i kulisserna för att hjälpa andra organisationer med deras kommunikation.

Vad kan företaget erbjuda sina kunder?

”Ingen menskopp passar alla, men det finns en menskopp för alla.”

Förutom massor av information på vår hemsida och på Youtube, ger vi råd till de som köper sina menskoppar hos oss, ofta först genom en rekommendation om vilken menskopp som passar. Om vi inte tror att en av våra koppar passar rekommenderar vi något annat företag och märke som vi tror passar bättre. Ingen tjänar på att kunden får en massa problem med missnöje som följd, så vi försöker ta reda på deras förutsättningar via vår enkät innan vi ger råd. Det stämmer så klart inte till 100 %, men i en kund­undersökning som vi gjorde i höstas och som besvarades av drygt tusen personer, ser vi att de flesta är nöjda med vårt råd, vilket känns bra.

Vi saluför flera olika märken på menskoppar eftersom vi inte tror att ett märke kan passa alla – det skulle vara för bra för att vara sant. Vilka vi säljer och jobbar med varierar över tid, men vi försöker ha ett sortiment av olika märken som kompletterar varandra. Vi säljer också tillbehör som förvaringspåsar och rengöring, som kan vara bra till exempel på en resa. Annars räcker rent kranvatten för rengöring långt för oss som använder menskopp i Sverige. Inga särskilda ”menskopps-rengöringar” behövs egentligen, det är sådant som menskoppsföretag tillverkar för att tjäna lite extra pengar, tror jag.

Många upplever menskoppen som en räddning, medan andra inte får den att fungera – några tips till de sistnämnda?

Alla kan inte använda menskopp, precis som att inte alla kan använda tampong. Det är viktigt att komma ihåg! Men om du bara känner till ett märke och ändå känner att du vill fortsätta testa, så kan det vara en idé att söka efter andra märken, som kan vara helt olika den som du provat.

Men om du inte får det att funka – kolla först med den som sålt menskoppen om det finns tips att ta till. Du kan maila försäljaren eller tillverkaren direkt. De har ofta haft kommunikation med andra användare, så att de känner till tips och trick om just den koppen som du har.

Undersök om du har rätt kopp för dina förutsättningar – har du till exempel en stor kopp, fast du bara blöder lite, kan det vara en anledning till att inte koppen funkar så bra. Eller har du en menskopp som åker jättelångt in och läcker – då kanske du ska titta på en längre modell som rymmer mer och som du lättare kan nå från slidöppningen, även om den åkt långt in.

Det finns omkring 70 olika seriösa menskoppsmärken i världen och säkert lika många piratkopior, och kopparnas längd, vidd, material, mjukhet et cetera varierar mycket. Det är därför som jag säger att det rimligtvis borde finnas en menskopp som passar varje menstruerande som vill prova.

En viktig sak: ha rimliga förväntningar. Det kan ta 2–3 månader innan du fått kläm på allt. Om du inte känner att det funkar, lägg koppen åt sidan och försök nästa mens. Spara testandet tills mensen verkligen kommit igång, eftersom slidan då är som halast och slappast, vilket är bra när du ska föra in menskoppen. Läs på mycket och kolla på videor. Känn ingen press, då spänner du dig och det kan försvåra användningen.

Kom också ihåg att det finns bra återanvändningsbara flergångsskydd som inte förs in i slidan. Det finns till exempel en blandning mellan binda och tampong, som liknar ett tyg-trosskydd, men som delvis ska ligga mellan blygdläpparna och samla upp blodet där. Det kan vara bra för den som vill sluta använda engångsskydd, men som tycker det är obehagligt att föra in skydd. Googla ”interlabial pads” för att köpa på till exempel Etsy, eller gör egna. Tvätta och torktumla i tvättstugan – enkelt!

Ni är väldigt aktiva på sociala medier. Hur kommer det sig?

Vi startade 2008, precis när facebook och Twitter börjat växa sig stora i Sverige – och vi insåg att det var ett utmärkt sätt att prata med folk på. Vi har aldrig haft råd med traditionell marknadsföring i tv, radio eller tidningar, så sociala medier fick bli vår kanal. Det var dessutom så mycket bättre eftersom vi där fick direktkontakt med användarna och lärde oss massor på kuppen. Något som jag förresten inte tror att tillverkarna av tamponger och bindor alls är intresserade av – de kör hellre med dyra megafon- och uttröttnings­varianter i sin marknadsföring.

Ni har valt att använda inkluderande språk och bilder – berätta lite mer om det.

Det är helt och hållet våra kunders förtjänst – de hörde tidigt av sig och berättade att de inte kände igen sig i budskap som ”För tjejer med rött blod”, som var en slogan som vi använde i början. Idag skulle jag inte ens drömma om att skriva så.

Vi såg då över språk och bilder i all information som vi har på hemsidan och i tryck, och ändrade överallt. Sedan dess förekommer inte leende blonda fotomodeller i vita kläder, blommor och fjärilar i vår värld. Det finns det gott om på andra ställen…

Idag vet vi att det finns många som menstruerar som inte identifierar sig som kvinnor, män eller något annat. Så därför ser vi kunden som ”menstruerande” – det finns inget intresse för oss att använda andra konstruerade indelningar när vi vill att alla som har mens ska känna att vi finns där för dem – vi fokuserar bara på deras blödning, inget annat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.