Ankomsten
Skräck och förundran i en surrealistisk värld

För drygt tio år sedan publicerades Shaun Tans fängslande bildberättelse Ankomsten. Denna rörande historia om flykt och hopp om en bättre värld är lika angelägen idag.

Redan på bibliotekshyllan bredvid andra tecknade serier sticker Shaun Tans Ankomsten ut. Det bruna omslaget är nött och gammalt, och bilden som föreställer en man med en reskoffert i handen är matt. Bredvid honom står en drömlik, vit varelse med lång svans och ett brett leende. Och det är precis i den kontrasten mellan realism och surrealism som denna gripande, ordlösa berättelse rör sig.

Med ständigt tonade färger pendlar bilderna mellan små detaljbilder – viktiga ögonblick fångade av ett uppmärksamt berättaröga – och mäktiga helhetsbilder av surrealistiska landskap. Subtila färgskiftningar förändrar stämningen och förmedlar hopp, skräck, glädje och förtvivlan. Ankomsten är en berättelse om en man som lämnar sitt hem och sin familj för att färdas till ett främmande land på andra sidan havet. Hans vägar korsas av hjälpsamma människor som berättar sina historier om flykt från krig och våld. Tillsammans med sin lilla följeslagare, den vita varelsen, lär mannen känna det märkliga nya landet. Samtidigt längtar han efter sin familj.

Kontrasten mellan de fantasifulla figurerna och miljöerna och den realistiska teckningen av karaktärerna, gör denna bok alldeles speciell. Jag läser långsamt och super in varje bild med nyfikenhet, imponerad av hur effektivt en historia kan berättas med bara stillbilder. Jag är också fascinerad av djupet i både berättelsen och i bilderna. Hur mycket som kan förmedlas av en enkel bild av tre händer, av en enbent mans försök att resa sig upp från marken, av en solstänkt och snirklig dal där fem människor spelar spel efter en lång arbetsdag i fabriken.

Precis som i många andra av Shaun Tans verk, finns ett överflöd av magiska och lekfulla detaljer som kan upptäckas om och om igen. Och nog är det passande med de overkliga inslagen i historien. För hur kan förundran över ett nytt land beskrivas mer illustrativt än med ballongfarkoster, underliga frukter och enorma djurstatyer? Och hur kan skräcken i ens hemland gestaltas bättre än med ett gigantiskt monster vars svarta, taggiga svans slingrar sig över hustaken och dränker gatorna i skugga?

Den allra första sidan i boken är täckt av tiotalet porträtt av människor. Det bidrar till känslan av att denna historia är ett surrealistiskt, kollektivt vittnesmål – en saga om utvandring, om flykt och om hopp.

Text: Ida Lindskog

Ankomsten
Konstnär: Shaun Tan
Utgivningsår: 2006, svensk utgåva 2010
Kategori: Tecknad serie
Förlag: 
Kabusa Böcker
Det här inlägget postades i Konst, Kultur, Litteratur, Recensioner & reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera