Capas – ett gästfritt gästspel

En katalansk nycirkusföreställning på Stora Teatern med temat gästfrihet. Det startar redan vid insläppet i salongen, med ett gäng karaktärer som far omkring bland publiken. De spelar fotboll, viker lakan och serverar kaffe, högljutt hojtande på italienska och spanska. Innan vi sätter oss springer en av dem runt med en trasa och torkar omsorgsfullt av stolarna vi ska sitta på.

På scenen står ett stort skåp. Handlingen utspelar sig i, ur, på och runt skåpet. Fantastiska akrobatnummer toppat med enkel, fundamental komik och inslag av dans. Det är en maxad, tät timme, där vi bjuds in i skåpets och karaktärernas vardag. Vi möter hopprepsexperten som hoppar rep stående på en annans axlar, den bolltrixande fotbollsentusiasten som är en parodi på sportdyrkare, en lekfull musiker, en lakansvikande akrobat och en lång man i rock som döljer en neonfärgad åttiotalstrikå. Skåpet vecklas ut och delar av det flyttas runt. Till slut återstår endast en metallställning som används till akrobatiska nummer. Föreställningen är rolig, lekfull, skickligt uförd och en fröjd för sinnena.

Nycirkusgruppen Compania de circo Eia har sin bas i Barcelona, men ett par av artisterna kommer från Italien. Två av dem har gått cirkusskola i Sverige. Föreställningen Capas spelades den 13:e december på Stora teatern i Göteborg, och fortsätter nu att spelas på scener runtom i världen.

Text: Maria Ernborg Wendahl

Det här inlägget postades i Kultur, Recensioner & reflektioner, Scenkonst och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera