The Spoon Theory
Skedteorin – metaforen som blev ett visuellt hjälpmedel

Att vara sjuk tär på krafterna. Att någon med ett brutet ben eller magsjuka inte orkar lika mycket som vanligt är sällan något som ifrågasätts. Men när sjukdomen inte syns på utsidan, är kronisk eller ovanlig, är det svårare att förstå eller acceptera att den sjuka inte (längre) har samma energi som alla andra. The Spoon Theory är ett kreativt sätt att förklara för friska vart all energi tar vägen och hur det är att leva med till exempel en kronisk sjukdom.

st 2Amerikanska Christine Miserandino har SLE (systemisk lupus erythematosus), vilket bland annat orsakar henne kronisk smärta och utmattning.  Men eftersom det inte syns på utsidan får hon ofta höra att hon inte "ser så sjuk ut". 2003 tröttnade Miserandino på oförståelsen och skapade ”The Spoon Theory”, som enkelt förklarar hur det är att ha en osynlig sjukdom, konstant smärta, psykisk ohälsa eller funktionsnedsättning. The Spoon Theory, eller Skedteorin på svenska, blev en essä, en hemsida, ett fenomen, föreläsningar och ett hjälpmedel för tusentals. På ett handgripligt sätt kan vi nu förklara hur det är att behöva ransonera sin redan begränsade energi, varje dag, år efter år.

Skedteorin användes först för att förklara SLE, men snart även många andra osynliga sjukdomar – som multipel skleros (MS), cancer och endometrios. Senare anammade även personer med fysisk såväl som psykisk funktionsnedsättning teorin. Kort sagt, av många som har fått höra att de ”inte ser sjuka ut.”

Alla kan ha sovit dåligt, vara förkylda eller ha dåliga dagar, men när det inte är ett tillfälligt begränsande tillstånd har många svårt att greppa hur även de minsta av vardagssysslor påverkas. Skedteorin introducerar en metafor som går att greppa rent fysiskt.

Teorin går ut på att skedarna representerar din energi och att du bara har X antal skedar per dag. Friska personer kan nämligen ha hur många skedar som helst, medan sjuka har ett mindre och begränsat antal. I Miserandinos exempel är det tolv skedar, såvida du har sovit okej och inte är förkyld. Dessa skedar måste du planera hur du ska distribuera, vad du ska prioritera och huruvida det är värt att låna skedar från morgondagen. Konsekvenserna blir tydliga; om du lånar energi från i morgon kommer du då att orka ännu mindre – och tänk om du blir förkyld? När skedarna är slut är energin slut och du får bara nya genom återhämtning.

Prova hemma: ge personen du vill ska förstå en näve skedar, be hen att gå igenom sitt dagliga liv och för varje aktivitet tar du bort så många skedar som den aktiviteten kräver. När skedarna är slut är hens dag slut, oavsett hur mycket eller lite som hunnits med.

st 4

Att ta små pauser under dagen kan generera extraskedar och minska kostnaden i antal skedar per aktivitet.

Om någon börjar med 30 skedar, men successivt får färre och färre skedar att röra sig med, är det dels svårt att ställa om sig – och acceptera – och dels svårt att fortsätta göra allt det en vill eller förväntas klara av. Det är ungefär som att alltid handla på kredit; om du ständigt använder energi du inte längre har kommer du tillslut att bli skuldsatt, med andra ord bli utbränd.

Exempel: Lo brukar använda ungefär 35 skedar per dag. En morgon trillar Lo i trappan och får bestående skador på ryggraden. Lo blir halvtidssjukskriven, får mediciner och hjälpmedel som underlättar vardagen, men har alltid ont. Los skedar minskar nu till 17. Men hen försöker fortfarande orka med samma saker som tidigare: vardag, vänner, familj, arbete, fritid och att tvätta håret. Vilket inte skedarna räcker till. Efter att ha blivit skedskuldsatt kommer omstruktureringen. Lo måste prioritera bort saker för att få ett fungerande och hållbart liv. Hemlagat blir färdigrätter, kläder används längre innan de tvättas, håret får en frisyr som kräver mindre underhåll, bekanta sållas bort, utekvällarna blir färre och fotbollsträningen på andra sidan stan blir rehabgymmet på den lokala vårdcentralen. Eller så behålls den avancerade frisyren, men fredagsmyset försvinner. Cykel till jobbet blir kollektivtrafik och spontanshopping på stan blir en kort fika i det egna köket.

st 3

Dagsformen avgör ens skedantal, vilket gör det svårt att ha framförhållning.

Alla hanterar sådana här situationer olika, alla prioriterar olika saker och alla har olika många skedar att utgå ifrån. Men är du sjuk måste du ha stenkoll på dina skedar, eller "skedkoll" som min inre göteborgare tvingar mig att skriva. Och tänk på hur Los liv skulle se ut om hen ägde husdjur som hen älskade – men som krävde mycket underhåll – eller om hen var ensamstående. Föreställ dig att bara ha 17 skedar, samtidigt som du är småbarnsförälder.

När du inte mår bra, fysiskt eller psykiskt, kostar allt skedar: kliva upp ur sängen kostar skedar, äta frukost kostar skedar, klä på dig kostar skedar, komma ihåg medicinen kostar skedar. Redan där är hälften av dina skedar borta och du har inte ens åkt till jobbet ännu. Eller borstat tänderna. Tänk dig att alltid ha ett underskott på skedar. Varje dag. Ibland fler, ibland färre, men alltid ett underskott. Är det konstigt att personer som inte mår bra inte orkar lika mycket som andra? Att det alltid är de som går hem först eller tackar nej till flest aktiviteter? Är det verkligen rättvist att dessa blir tillfrågade varför de har blivit tråkiga?

Tänk på det nästa gång du undrar varför din vän med endometrios inte orkar umgås. Bli inte arg, utan försök att se dig själv i din väns situation. När ni väl ses – tänk istället på vad din vän har prioriterat bort för att gå den här promenaden med dig. Att du är värd de här skedarna, som annars hade gått till att duscha eller handla toalettpapper. Uppskatta att ni spenderar tid tillsammans, snarare än att fokusera på att det sker för sällan.

st 6Några få personer kommer att få ett utökat antal skedar i framtiden, andra hittar genvägar för att dryga ut eller till och med dela skedarna, men det finns de som kommer att ha ett konstant skedunderskott livet ut. Vad du som närstående kan göra är att prova att räkna dina egna skedar och föreställ dig hur det skulle vara om hälften av dessa försvann. Ta med dig den känslan nästa gång ni träffas. Vad hade du själv velat ha extraskedar till? Kan du låna ut några av dina, genom att hjälpa till i vardagen? Eller gör du mer nytta genom att försöka förstå och ha tålamod? Fråga. Och prata om Skedteorin, sprid förstå­elsen och läs Christine Miserandinos essä om teorins uppkomst här och varför det blev just skedar.

Text: Marika Berndtson

Det här inlägget postades i Artiklar, Normer & utanförskap, Psykisk hälsa, Vägledning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till The Spoon Theory

Kommentera