Sex tips om mindre TV-spel

Förut följde jag enbart de stora spelen. De som fick ta plats på E3-mässorna. Det är oftast där man hittar de mest explosiva och storslagna presentationerna. Men på senare tid har jag tappat intresset för dessa spel, eftersom jag känner att spelskaparna oftast gör det lätt för sig själva istället för att våga ta en risk och vara nyskapande. Det känns som om företagen drivs för starkt av ett pengaintresse. Detta har fått mig att börjat snegla mer och mer på indiescenen och de mindre spelen. Det är oftast där jag hittar de mer nyskapande idéerna, vare sig det handlar om berättartekniken eller själva spelmekaniken. Därför tänkte jag presentera sex mindre spel som man inte bör missa.

Windjammers:

NEO-GEO-konsolen är mest känd för att vara en maskin fylld med fantastiska fightingspel, men det finns även gömda skatter på konsolen. Till exempel det kaotiska sportspelet Windjammers som nu får ett återsläpp med onlinestöd.

I Windjammers tävlar man i en fantasifull frisbeebaserad sport där spelskaparna Date East lånar vissa element från fightingspel. Tänk er kraftfulla superattacker som till exempel förändrar frisbeens riktning, för att skapa en mer kaotisk upplevelse. Det är ett spel som man kan plocka fram på fester med vänner, men även har tillräckligt med djup för att man skall kunna spela det på en seriös nivå.

Släpps den 29 augusti 2017 till Playstation 4 och Playstation Vita.

Absolver:

Om man gillar spel som är skapade av den japanska spelstudion From Software bör man snegla på Absolver. Spelskaparna Sloclap lånar nämligen element från From Softwares spel, men istället för kopiera deras koncept rakt av väljer Sloclap att lägga sin egen prägel på spelet.

I Absolver slåss du främst mot andra spelare med dina nävar och fötter. Idén bakom spelet är att erbjuda spelaren möjligheten att skapa unika sätt att strida på. Detta görs genom att man själv får möjligheten att placera ut karaktärens attacker på kontrollens knappar – och även konstruera längre attacksekvenser. Spelaren har på så sätt mer kontroll över hur karaktären kan röra sig, vilket leder till mer egenartade spelstilar.

Släpps den 29 augusti 2017 till Playstation 4 och Windows.

Ooblets:

Ooblets är en kreativ korsning mellan Harvest Moon och Pokèmon. Spelet är i grunden en annorlunda livssimulator där målet är att ta hand om sin farm, samla på sig fantasifulla monster vid namn Ooblets, träna dem och låta dem slåss mot andra Ooblets. Genom att göra bra ifrån sig kan man även låsa upp nya affärer och delar av staden. Spelet har en otroligt charmig estetik och ser ut att bli ett perfekt spel vid de tillfällen man behöver lite avkoppling. Gillar man spel som Stardew Valley, Harvest Moon och Pokémon bör man kolla upp Ooblets

Släpps 2018 till Windows och Xbox One.

YIIK: A Postmodern RPG 

Flanellskjortor, LP-skivor, skateboards och de mest ekologiska kaffebönorna i världen. Det är saker du kan hitta i spelet YIIK: A Postmodern RPG. Spelet är ett omgångsbaserat rollspel med influenser från den japanska speltraditionen, och utspelar sig under 90-talet. Tänk en modern tolkning av kultspelet Earthbound, där man använder sig av vardagliga saker för att besegra sina motståndare. Striderna är mer kreativa och kräver mer engagemang än många klassiska omgångsbaserade rollspel, och varje vapentyp har en egen sekvens som man behöver bemästra för att besegra sina fiender.

Släpps till Playstation 4, Playstation Vita, Wii U och Windows (datum utannonseras snart).

Crossing Souls

Crossing Souls påminner om TV-serien Stranger Things. Det är ett äventyrsspel som uppenbarligen hämtat inspiration från 80-talets tecknade TV-serier, japanska rollspel och äventyr likt The Legend of Zelda. Crossing Souls fokuserar på utforskandet och att lösa pussel, men det finns även mer actionorienterade sekvenser där man ställs emot en interdimensionell armé.

Berättelsen i Crossing Souls cirkulerar kring ett gäng ungdomar som råkar hitta en kraftfull artefakt. Denna artefakt ger dem möjligheten att stoppa en invasion, som hotar med att utplåna världen. Det är ett otroligt estetiskt tilltalande spel.

Släpps till Playstation 4, Playstation Vita, Windows, Mac och Linux (datum okänt).

Praey For the Gods:

Till min förvåning var det få spel som lånade idéer från den fantastiska kulthitten Shadow of the Colossus när det begav sig, men nu verkar i alla fall indiescenen försöka återskapa känslan som fanns i det spelet. I Praey For the Gods (som fick byta namn eftersom Bethesda har trademark på ordet ”Prey” i spelsammanhang) skall man besegra stora monster, och likt Shadow of the Colossus kan du klättra upp på dem för att nå deras svaga punkter. Det ser ut att kunna bli ett intressant äventyr.

Släpps till Playstation 4, Xbox One och Windows (datum okänt).

Text: Aleksandar Buntic

Det här inlägget postades i Artiklar, Kultur, Recensioner & reflektioner, Spel och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera