En egen version av det fiktiva

Vad hade kunnat hända om berättelsen fortsatt där den slutade? Fanfiction är ett fenomen som går långt bak i tiden. Fans av alla möjliga fiktiva universum skriver egna berättelser om karaktärerna. Men frågan om upphovsrätt är alltid problematisk.

Vad gjorde karaktären under alla de år som inte beskrivs i böckerna eller visas i tv-rutan? Hur hade historien kunnat bli om personen gjort andra val, startat ett förhållande med en annan karaktär eller bott på ett helt annat ställe?

Personerna som skriver fanfiction använder karaktärerna i originalberättelsen men ändrar historien efter sina egna önskemål. Förutom böcker och tv kan originalet vara allt från film till dataspel. Fansen skriver bland annat berättelser om karaktärer de tycker får för lite plats i originalet. De kan spinna vidare på historien och fylla i luckor i originalberättelsen. Om en karaktärs förflutna är nämnt väldigt kortfattat finns det möjlighet för fans att vidareutveckla historien efter sitt eget tycke. Helt olika berättelser kan kombineras till en och sidofigurer kan bli huvudpersoner i fansens egna historier.

Det finns ett antal så kallade underkategorier till fanfiction, beroende på vilken typ av historia det är. Ett exempel är crossover som innebär att författaren kombinerar två olika berättelser till en egen historia (exempelvis Harry Potter i kombination med Twilight). Alternative Universe (AU) innebär att författaren behåller originalkaraktärerna i en historia men skapar en annan värld med andra förutsättningar runt dem, till exempel att karaktärerna i Sagan om ringen lever och bor i en modern stad. Det finns även kategorier som syftar på tonen i historien, till exempel Crack som innebär humoristiskt skrivna berättelser med bisarra inslag och Fluff  med söta och romantiska berättelser som är lättsamma.

Gammalt fenomen

Fenomenet att bygga vidare på andras texter är gammalt. Den skotske poeten Robert Henryson skrev poemet Testament of Creseide på 1400-talet. Det är en fortsättning på engelska poeten Geoffrey Chausers poem Troilus and Criseyde. Det moderna fenomenet fanfiction myntades under 60-talet och gällde då fanfiction-liknande historier om tv-serien Star Trek och Mannen från UNCLE. Då publicerades berättelserna i olika fanzines, tidskrifter utgivna av fans med andra fans som målgrupp.

Idag sprids och publiceras berättelserna på internet. Fanfiction-författarna använder pseudonymer och det finns sidor både med olika former av fanfiction och specialsidor inriktade på en specifik berättelse. Kvaliteten på de tusentals berättelserna skiftar och topplistor visar bland annat hur många som har favoritmarkerat en specifik berättelse.

Frågan om upphovsrätt problematisk

Frågan om upphovsrätt är ständigt aktuell. Ett par av kriterierna för fanfiction är att man inte hämtat tillstånd från upphovsrättsinnehavaren och att berättelserna inte ska skrivas för att tjäna pengar.

Hans Holm vid Lunds universitet har skrivit ett examensarbete kring fanfiction ur det moraliska och juridiska perspektivet. Han skriver att man inte generellt kan avgöra om fanfiction är upphovsrättsbrott eller inte utan får se till varje fall för sig. Det är svårt att stifta någon speciell lag om vad som är tillåtet och inte. Fanfiction är så stort och utspritt att det i princip inte går att förhindra att historier skrivs och publiceras, men samtidigt kan man inte kan ta ifrån till exempel författarnas möjlighet att kritisera historier som rör karaktärer och miljöer de själva skapat i böcker de har upphovsrätten till.

När det gäller författare har de olika åsikter kring fenomenet. JK Rowling, författaren till Harry Potter-böckerna, och Twilight-författaren Stephenie Meyer är positiva. JK Rowling har sagt att hon känner sig smickrad av att fans vill skriva sina egna historier baserade på hennes karaktärer, och Stephenie Meyer länkar själv till Fanfiction-sidor på sin hemsida. Det är även deras historier som ligger högst upp på topplistan på Fanfiction.net. E.L James agent har berättat i en intervju att hennes bästsäljare Femtio nyanser av honom började skrivas som Twilight-fanfiction.

Orson Scott Card (Enders spel) har ändrat sig från en negativ till en positiv inställning, men andra författare har inte samma åsikt. George R.R. Martin, författaren till böckerna som tv-serien Game of Thrones är baserade på, tycker att det är copyright-intrång. Det gäller även Sharon Lee och Steve Miller (Liaden universe) som inte vill att andra människor ska tolka deras karaktärer. De anser att ingen annan skulle göra en rättvis tolkning. En del författare har bett om att få berättelser kopplade till deras historier bortplockade från Fanfiction.net men när det gäller Game of Thrones finns flera berättelser kopplade till serien.

Även i de lägen när fanfiction nästan per definition är ett upphovsrättsbrott, skriver Hans Holm i sin uppsats att eftersom historierna i regel skrivs och läses av fans som har köpt böckerna i original, är risken liten att författarna lider någon ekonomisk förlust på det hela. Det gör att det kanske snarare skadar negativa författare om man lagstiftar bort det helt och hållet, då det är deras egna fans som drabbas. Han skriver att ett totalförbud skulle kunna slå tillbaka på författaren eftersom fansen kan bli mindre måna om att stödja någon som krävt dem på skadestånd. Det är överhuvudtaget svårt att sätta någon form av lag eftersom det är så utbrett och rör många olika länder med så skilda copyright-lagar.

Fanfiction hindrar en oftast inte från att köpa ursprungshistorien, snarare är det så att de som skriver fanfiction ofta är djupt insatta i berättelsen, och läsarna är i regel de som också är fans av samma berättelse. De är öppna med att de inte har upphovsrätten till karaktärer och miljöer, utan kan snarare använda skrivandet som ett sätt att undersöka vad som hade kunnat hända om historien tagit en helt annan vändning.

Text: Moa Andersson

Det här inlägget postades i Artiklar, Kultur och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera