Guide till Bokmässan
För dig med fragilt psyke

Bokmässan har redan varit, men för dig som överlevde, du som missade eller ni som planerar att gå nästa år, men känner att er psykiska ohälsa kan bli ett hinder; här är 10 tips.

Bokmässan 2015 är min tredje. Första gången var jag kanske 19 år och trodde att det ungefär var som bokrean, fast mycket större. Jag träffade Don Rosa och Lise Myhre. Resten har jag glömt.

ladda ned

11 miljoner besökare per kvadratmeter. Minst!

2014 års mässa var dessutom mitt första uppdrag som press. Var bara där en dag av fyra och låg sedan däckad i en vecka efteråt.

Idag är jag på väg mot min andra dag och jag har till och med orkat gå ut och festa emellan, träffat fem vänner irl för första gången och varvat tv-spelet Bioshock 2. Vad var annorlunda i år?

Här är mina tips till dig med ett fragilt psyke, men som ändå vill gå på Bokmässan:

  1. Res i tiden. Andra året är lättare, så hoppa helt enkelt över det första.
  2. Hörselskydd; om det så är öronproppar eller hörlurar är hörselskydd ett måste. Ljudvolymen är som en käftsmäll och i år hade jag hittat bättre skydd; ett par välisolerade “beats by dr. dre”-hörlurar som jag lånade av en vän. De var inte inkopplade och jag stoppade sladden i bakfickan. Tänkte ha igång musik, men upptäckte att de här lurarna kunde filtrera bort mycket ljud samtidigt som jag fortfarande kunde lyssna på författarsamtal och monterprogram. (Med stora hörlurar kan föreläsare titta konstigt på dig, men skit i det. Du hör och slipper knockas av ljudväggen på samma gång. Win win.)
  3. Undvik rusningen! Kom dit på morgonen, helst på söndag då du även kan vara där på kvällen. Fredag och lördag efter lunch är allra värst.
  4. Ta pauser. Utanför hallarna – framförallt på norrsidan – finns relativt lugna korridorer. Du är aldrig helt själv (utom på toaletten, förhoppningsvis), men det finns många lugnare vrår. I värsta fall kan du även ta en paus på några av de otaliga sittplatserna inne på mässgolvet. Pressbyrån hade i år saccosäckar. Slå dig ner, ät ett gratisäpple och googla “sloth babies.”
  5. På tal om gratisäpplen är maten inne på mässan snordyr, så ha med dig proviant i form av vatten, frukt och macka - saker som går att äta snabbt och i farten. Jag hade med mig nötter, men vågade inte äta några på grund av eventuella allergiker.
  6. Det är en labyrint; hämta en karta i någon av infodiskarna, ladda ner appen, ha koll på i-skyltarna och var inte rädd för att fråga om du går vilse. Alla går mer eller mindre vilse. I år gick jag bara vilse en gång; förra året var det min huvudsakliga syssla.
  7. På Bokmässans hemsida finns “mässplaneraren” där du kan skapa ditt eget schema. Gör detta, klicka i allt kul du ser och sålla sen bort det mesta. En hinner inte allt, råkar gå till fel seminariesal, får panik på grund av trängseln eller bristfällig ljudanläggning. Orken försvinner och plötsligt finns det ingen energi att våga stå i signeringskö. Och det är ok! I går såg jag hälften av det jag ville, gick hem tidigare på grund av att ovan nämnda ljudanläggning gjorde så att jag inte hörde författarsamtalet. Men många saker går i repris andra dagar.
  8. Var egoistisk, snäll mot dig själv och lyhörd mot din kropp.
  9. Ta med en vän om du vill, men då på dina villkor. Denne bör gå efter ditt schema och ork. Funkar det ej så gå ensam. Det är rätt gött faktiskt.
  10. Skryt på sociala medier och var stolt! Du överlevde Bokmässan och varken svimmade eller bet någon. (Och om du faktiskt gjorde just detta; skryt om det också.) Du är inte ensam om att inte må bra psykiskt och många blir inspirerade och imponerade av att du bara orkade gå igenom entrén. Det är inte fy skam!

Edit: Min latenta förkylning bröt ut på söndagskvällen och höll mig däckad i en vecka ändå, men det gills inte. Gick ändå bättre än förra året.

Mer information om Bokmässan hittar ni här.

Text: Marika Berndtson

Det här inlägget postades i Kultur, Litteratur, Psykisk hälsa, Vägledning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera