”We’re in this shit together”
Sju brädspel med samarbetstema

Visst är det roligt att klå sina vänner i tävlingsinriktade brädspel, men att samarbeta och tävla mot själva spelet kan vara minst lika tillfredsställande! Här tipsas det om sju co-op brädspel som tvingar spelarna att arbeta tillsammans för att lösa problem. Alltifrån att döda zombies till att lista ut kluriga mordgåtor.

1. Pandemic

Världen är i kris. Fyra sjukdomar sprider sig snabbt över jorden och din lilla grupp har i uppdrag att försöka rädda mänskligheten från total förödelse. En klassisk katastrofhistoria med andra ord! Alla spelare sköter varsin karaktär som är specialiserad på vissa uppgifter. Någon är särskilt duktig på att bota sjukdomar, någon på att bygga forskningsstationer och så vidare. Med gemensamma krafter, genom planering och utbyte av kort, försöker spelarna hitta botemedel till sjukdomarna och hålla sjukdomarna i schack genom att ta bort smittokuber från städerna innan de sprider sig. För att bota en sjukdom behöver en spelare ha fem stadskort i samma färg på handen. Det är svårt för spelarna att ge stadskort till varandra – båda parter måste stå på den stad vars stadskort ska överlämnas. Därför krävs rejäl samordning inom gruppen. Först när alla fyra sjukdomar är botade har spelarna lyckats. Men tiden är knapp, det dröjer inte länge innan pandemin är okontrollerbar och det är för sent.

Pandemic är ett populärt samarbetsspel och det är lätt att förstå varför. Temat är tydligt och den logistiska planeringen som krävs för att vinna är rolig att genomföra tillsammans. Speciellt under det ständiga hotet av sjukdomsutbrott – det här spelet är roligast när den reglerbara svårighetsgraden är hyfsat hög och spelarna ligger på gränsen till att bli överhopade av sjukdomar. Det ska vara lite svettigt! Reglerna är logiska, men det är lätt att missa små detaljer som påverkar svårighetsgraden, så se till att dubbelkolla att ni förstått allt rätt. En nackdel är att det är lätt att tröttna när man har spelat spelet vid flera tillfällen. Kanske har det med temat att göra, och vill du ha ett lite mer fantasifullt och levande hot än pandemier så finns alternativa versioner med liknande mekanik. Till exempel Lovecrafttemat i Pandemic: Reign of Cthululu där sjukdomarna ersätts av monster från andra dimensioner. Lycka till!

 

Pandemic
Kategori: Bräde, Kortspel
Genre: Medicin, Katastrof
Antal spelare: 2-4 spelare (min rekommendation: ju fler desto roligare)
Speltid: ca 45 min
Designer:
 Matt Leacock

2. Space Hulk: Death Angel – The Card Game

Death Angel är ett litet, kompakt spel som trots storleken bjuder på massor av spänning och inlevelse. Spelet tar plats i Warhammers universum och utspelar sig på ett övergivet megarymdskepp som har blivit invaderat av ondskefulla monster, ”genestealers”. Spelarna får varsin liten trupp att kontrollera. En trupp består av två Space Marines; supermänniskosoldater med olika specialiteter. Alla Space Marines positioneras slumpmässigt i den första korridoren på rymdskeppet. På sidorna finns öppningar där genestealers kommer att dyka upp. Det är en trång korridor, så soldaterna tvingas gå i sidled vilket innebär att ryggen på varje karaktär alltid är oskyddad. Du kan bara förflytta dig genom att byta plats med en karaktär bredvid, och först då kan du vända sida på din karaktär. Tillsammans måste gruppen samarbeta och planera så att formationen är effektiv och har så få svagheter som möjligt. Det gäller att döda genestealers, försvara karaktärerna, hjälpa sina medspelare och långsamt avancera framåt i skeppet tills ett uppdrag väntar i det sista rummet.

Det tar en stund att lära sig reglerna. Det är bland annat lite knepigt att förstå hur monstren ska fördelas och hur de rör sig runtom soldaterna. För att inte riskera att fåtalet personer i gruppen styr allas karaktärer, är det viktigt att inte stressa igenom regelgenomgången. Så fort man kommer in i spelet brukar dock spänningen och desperationen av att vara omringad och trängd, ta bort alla tvivel. Death Angel är ett intelligent, utmanande och episkt samarbetsspel som håller länge. Det bör definitivt spelas med rymdmusik i bakgrunden. Oftast känns spelet lagom svårt; många gånger hänger vinsten på en ytterst skör tråd, och det är de spelomgångarna som är bäst. Vill du variera karaktärerna eller monstren efter ett tag finns det expansioner att köpa.

Space Hulk: Death Angel – The Card Game
Kategori: Kortspel, Tärningar
Genre: Sci-fi, Strid
Antal spelare: 1-6 spelare (min rekommendation: 3-6 spelare)
Speltid: ca 60-120min
Designer: Corey Konieczka
Tips på spellista:
System Shock 2 Soundtrack

3. The Grizzled

Detta prisbelönade och unika samarbetsspel utspelar sig under första världskriget. Gruppen arbetar för att genomföra uppdrag och hjälpa varandra från skador. Ni dör eller överlever tillsammans. Gruppledarens roll cirkulerar bland spelarna. Hen bestämmer svårighetsgraden på kommande uppdrag genom att välja hur många kort spelarna ska dra ur uppdragshögen. Målet är att försöka bli av med alla korten ur uppdragshögen så fort som möjligt. Det sker genom att spela ut och kombinera hotsymboler på korten på olika sätt. Men det är lättare sagt än gjort. Misslyckanden, samt överblivna kort på handen i slutet av varje runda, ger straff. Fler kort läggs till i uppdragshögen, vilket både gör spelet svårare och förkortar tiden tills spelarna förlorat.

The Grizzled är ett lite annorlunda co-op spel, eftersom samarbetet sker under tystnad och kräver att spelarna litar på varandra. Ni får med andra ord inte prata om era kort med varandra, eller uttryckligen be om hjälp. Istället tvingas du lita på att kamraterna gör sitt bästa för att föra gruppen mot målet och att hjälpa de i gruppen som är mest utsatta. Precis som i verkliga livet, orsakar kriget många typer av trauman och fobier.

Med stöd från gruppen, genom det ordlösa samarbetet, kan dessa läkas. Genom att hålla inspirerade tal (via brickor, men inget hindrar dig från att tala på riktigt!) kan även gruppens uppdrag förenklas. Dessa detaljer i kombination med samarbetsmekaniken, gör spelet både genuint och utmanande. Reglerna är enkla att lära sig och målgruppen är bred. Det är helt enkelt ett riktigt välgjort co-op spel, som trots det allvarliga temat är både lurigt och roligt.

The Grizzled
Kategori: Kortspel
Genre: Krig, Lojalitet
Antal spelare: 2-5 (min rekommendation: 3-5 spelare)
Speltid: ca 30min
Designer: Fabien Riffaud, Juan Rodriguez

4. Mysterium

Har du inte provat Mysterium än så är det på tiden! I detta kryptiska associationsspel är målet att lösa en mordgåta, lite i Cluedo-stil. Ni befinner er i ett hus i Skottland på 1920-talet. Under en seans får ni kontakt med ett spöke; offret i ett mord. En spelare har rollen som Spöket och de andra är utredare. Det enda sättet Spöket kan beskriva mordet är genom visioner som förmedlas utan ord och gester. Spöket väljer valfritt antal kort från sin hand – vackert abstrakta, drömliknande bilder – och fördelar till utredarna som ledtrådar. Men tiden är knapp, utredarna har inte lång tid på sig att tolka Spökets visioner innan chansen har passerat. Målet är att identifiera mördaren, mordplatsen och vapnet som användes. I den första fasen av spelet ska varje utredare hitta varsin misstänkt kombination av mördare, plats och vapen. Utredarna får hela tiden diskutera och hjälpa varandra. I den andra fasen ska utredarna gissa vilken av kombinationerna som är den rätta, utifrån Spökets sista visioner. Först då kan ni vinna spelet.

Mysterium är ett spel som passar de flesta sällskap och sammanhang. Utredarnas uppgift, att tyda korten, är klurig och rolig och påminner om associationerna vi gör i Dixit (tidigare beskrivet i Tio partyspel). Spökets roll är lite mer utmanande eftersom hen bara får kommunicera med de andra spelarna genom korten. Spöket bär också ensam ansvaret att välja så tydliga visioner som möjligt. Det är ofta en svår uppgift, och ibland lite stressig. Men om du inte är rädd för lite hjärngymnastik så är spökrollen väldigt rolig. Sammantaget utgör detta ett mystiskt och öppensinnat lagspel där spelarna kan bidra med en stor dos humor och fantasi tack vare associationerna. Testa!

Mysterium
Kategori: Brädspel, Kort
Genre: Mysterium, Slutledning
Antal spelare: 2-7 (min rekommendation: lite svårt på 2, bäst mellan 4-6 spelare)
Speltid: ca 60min
Designer: Oleksandr Nevskiy, Oleg Sidorenko

5. Arkham Horror

En fasa sprider sig i H.P. Lovecrafts Arkham. The Ancient One, ett uråldrigt, skräckinjagande monster från en annan dimension, har börjat vakna och kommer snart attackera staden. Några enstaka människor har förstått vad som är på väg att ske. Ni måste samarbeta för att stänga portalerna till de andra dimensionerna och förgöra de monster som redan har börjat leta sig ut på gatorna. Allt innan The Ancient One vaknar och en närmast omöjlig strid börjar. Varje spelare har varsin karaktär, med olika egenskaper och förutsättningar vad gäller fysisk och mental hälsa. Med hjälp av magiska och fysiska vapen samt förtrollningar attackerar ni monster. Era skickligheter, i kombination med vapen och magi, avgör hur många tärningar ni får slå för att övervinna olika problem. Ni förflyttar er inom Arkham, men använder också portalerna för att nå de andra dimensionerna. Samarbetet sker genom att utbyta kort och hitta gemensamma strategier för att hålla monstren under kontroll och samtidigt hinna stänga portalerna innan det är för sent.

Arkham Horror är ett co-op spel för inbitna spelare som har erfarenhet av mer komplexa spel. Reglerna tar tid att lära sig, ett starkt tips är att se regelgenomgångar på Youtube. Men det är värt ansträngningen! Tematiken är grym, konsten inlevelsefull, och alla delar känns genomtänkta och tillför något till historien. Precis som i Pandemic är spelet roligast när spelarna är på gränsen till att misslyckas, när monstren flåsar en i nacken så att säga. Tyvärr har Arkham Horror lite problem när det gäller balanseringen; det blir ofta lite lätt, särskilt om man är många spelare. En av de många expansionerna som finns till spelet, Black Goat of the Wood Expansion, ökar komplexiteten genom att tillföra möjligheten att justera svårighetsgraden. Jag rekommenderar dock att ni inför några husregler som försvårar uppdraget, exempelvis att öka antalet monster som dyker upp genom portalerna, eller slumpa var en portal ska öppnas istället för att läsa vad som står på korten.

Spelet kommer med många olika karaktärer och sorters Ancient Ones, vilket bidrar till en god omspelbarhet. Annars är det främst stämningen och temat som gör att man kan återkomma om och om igen till spelet. Arkham Horror är verkligen en upplevelse för en helkväll. Se till att du har ett stort bord bara, det tar rejält med plats.

Arkham Horror
Kategori: Brädspel, Kort, Tärningar
Genre: Äventyr, Fantasy, Skräck, Strid
Antal spelare: 1-8
Speltid: 120-240min
Designer:
 Richard Launius, Kevin Wilson

6. Forbidden Desert

Forbidden Deserts färgglada metallåda väcker intresset redan på hyllan, och innehållet har samma fantasifulla drag. I detta äventyrsspel ska spelarna söka efter en legendarisk flygfarkost, vars delar ligger begravda under sanden i öknen. Samtidigt måste ni överleva öknens alla faror. Solen gassar på och gör det livsnödvändigt att regelbundet dricka vatten från de få brunnar som ligger gömda på planen. Varje spelare har en individuell mätare för vattenbrist. Väldiga sandstormar täcker planen med sand, och tvingar spelarna att gräva för att till slut kunna vända på platsbrickan och hoppas på en ledtråd om var farkostens delar finns. Målet är att hitta farkosten och flyga från öknen innan ni är fast där för evigt.

Det finns flera mekaniker i Forbidden Desert som är smarta och roliga. Till exempel är spelplanen föränderlig; sanden förflyttar sig hit och dit över planen vilket gör det svårt att planera sina drag. Det är även finurligt hur farkostens delar kan upptäckas; det gäller att hitta två brickor med pilar i samma färg som pekar ut koordinaterna för flygdelen i fråga.

Alla spelare har olika specialiteter som används för gruppens bästa. Någon är till exempel snabbare på att gräva bort sand, en annan kan röra sig mer obehindrat över planen. Ni behöver samarbeta för att planera drag, hålla sanden borta och hjälpa varandra med vatten. Forbidden Desert är lätt att lära sig, passar de flesta, och bjuder på ett spännande och charmigt äventyr med ett tydligt mål under inte särskilt lång speltid. Svårighetsgraden kan regleras.

Forbidden Desert
Kategori: Brädspel, Kort, Figurer
Genre: Äventyr, Fantasy, Sci-fi, Skattjakt
Antal spelare: 2-5 (min rekommendation: 3-5 spelare)
Speltid: ca 45min
Designer: Matt Leacock

7. Dead of Winter: A Crossroads Game

Zombieapokalypsen är här. Och den är brutal. Du och dina medspelare kontrollerar flera olika karaktärer som försöker överleva den stränga vintern i en liten koloni. Det gör ni genom att kämpa för att hålla zombies borta, lösa en mängd olika kriser, höja moralen i kolonin och leta efter mat och verktyg utanför murarna.

Dead of Winter har ett lite annorlunda samarbetsupplägg som är väldigt roligt och varierande. Utöver ett gemensamt huvudmål för kolonin, har varje spelare ett hemligt mål. Det beskriver vad spelaren behöver göra enskilt för att kunna vinna. Bara de som har lyckats med sitt hemliga mål vinner när spelet är slut. Denna mekanik, att varje spelare måste arbeta både för kolonins och sitt eget bästa, ger upphov till en hel del dilemman och gör samarbetet mellan spelarna både trevande och lurigt. Och det finns en ytterligare twist; en av spelarna kan vara en förrädare, vars hemliga mål är att på ett subtilt sätt förstöra för kolonin. Vem kan du lita på?

“I’ll give the end of the world one thing – it’s never boring,” säger Loretta Clay, en av de många karaktärerna i spelet. Och hon har rätt, åtminstone när det handlar om det här spelet. Utan att vara alltför komplicerat att lära sig (men räkna med att det tar tid att läsa igenom regelboken), byggs det i Dead of Winter upp en rad olika spännande moment som gör spelet väldigt varierat och aktivt. Alla delar har också en viktig funktion i själva apokalypshistorien, vilket lyfter temat. Zombies kommer att sprida sig utanför kolonin och sedan attackera. Invånarna i byn behöver mat och hopp. Ni måste bygga skyddsmurar och färdas ut för att hitta förnödenheter. Därmed riskerar ni att bli bitna av zombies eller bli frostskadade. Samtidigt sker kris efter kris som behöver lösas för att inte moralen ska sjunka. Hamnar moralen i kolonin på noll är spelet förlorat. Alla dessa moment förstärks av härligt inlevelsefulla kort med bakgrundshistorier. Det här är ett genomtänkt upplevelsespel som blir extra roligt med tanke på den möjliga förrädaren bland spelarna. Det är spännande och ibland lite panikslaget. Spelets största styrka ligger i den fantastiska inlevelsen. Det är verkligen apokalyps, och det är verkligen inte lätt att sköta en koloni på svältgränsen.

Dead of Winter: A Crossroads Game
Kategori: Brädspel, Kort, Figurer
Genre: Skräck, Zombies, Bluffa
Antal spelare: 2-5
Speltid: ca 45-210 min
Designer: 
Jonathan Gilmour, Isaac Vega

Hitta spelen i Göteborg:

Text: Ida Lindskog

Det här inlägget postades i Kultur, Recensioner & reflektioner, Spel och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera