På jakt efter nya brädspel att testa? Sugen på att spela mer med dina vänner, men vet inte riktigt var i speldjungeln du ska börja leta? Här recenseras tio sociala spel som är lätta att lära sig, går snabbt att spela och passar i många sammanhang, till exempel på fest. Välj och vraka!
1. One Night Ultimate Werewolf
One Night Ultimate Werewolf är en rappare version av sällskapsleken Maffia, för er som känner till det. Spelet är lagbaserat och appdrivet, vilket bekvämt nog innebär att ingen spelare behöver vara spelledare. Istället gör man inställningar i appen på en av spelarnas telefon eller surfplatta, och en röst instruerar (på engelska) om vad som ska göras och när. I början får varje spelare ett hemligt rollkort, som även visar vilket lag man tillhör. Tre överblivna rollkort läggs dolda i mitten av bordet. Därefter uppmanar appen alla spelare att blunda. I omgångar, beroende på vilken roll man har, ”aktiveras” spelare för att göra olika slags handlingar i smyg, exempelvis titta på en annan spelares rollkort eller byta sin egen roll mot någon annans. Till slut öppnar alla spelare ögonen samtidigt, och har några minuter på sig att diskutera och gemensamt lista ut vem eller vilka av spelarna som är varulv. Det gäller att bluffa, försvara sig och genomskåda motspelarna för att undvika att bli utröstad i slutet av omgången. Blir en varulv utröstad vinner övriga spelare, och vice versa.
Det kan ta ett par spelrundor för att få koll på de olika rollerna och reglerna, men eftersom det bara tar några minuter att spela, är det inget problem. Oftast spelar man många omgångar, vilket ger deltagarna möjlighet att experimentera och leka. Går det dåligt gör det inte så mycket – det är bara att köra igen! På den begränsade speltiden hinner massor att hända; folk anklagar sina vänner, ljuger och ångrar sig, bluffar och glömmer vad man bluffade om, allianser bildas och allianser dör och hemliga samarbeten avslöjas när tiden rinner ut. Det här är ett kanonspel som blir roligare ju fler man är. Spelet inkluderar en hel del olika roller att växla mellan, och det finns även expansioner och andra varianter att köpa om man vill utöka rollutbudet ytterligare.
Kategori: Kortspel
Genre: Party, Bluff, Slutledning
Tävlingstyp: Lag
Antal spelare: 3–10 (jag rekommenderar att man är minst 4)
Speltid: Cirka 10 minuter
Designer: Ted Alpach, Akihisa Okui
2. Codenames
Codenames är ett populärt ord- och associationsspel för vuxna som spelas i två lag. 25 kort placeras på bordet. Varje kort visar ett ord, till exempel CELL, TRAIN, WINTER, som är kodnamn på spioner. Ledaren för varje lag kallas Mästerspion, och är den enda i laget som vet vilka av spionerna som tillhör laget. Mästerspionens uppgift är att hjälpa sitt lag att peka på rätt kort, genom att ge en ledtråd i form av ett eget ord. Ordet ska binda samman så många av kodnamnen som möjligt, och laget får gissa vilka kort det refererar till. Råkar laget gissa på det andra lagets kodnamn, går spelturen över. Ett av de 25 kodnamnen tillhör en lönnmördare – väljer ett lag det kortet förlorar de direkt. Det lag som först har identifierat alla sina spioner, vinner.
Reglerna går snabbt att lära sig. Lagformen gör att det fungerar utmärkt även för personer som inte är så vana vid spel. Att gissa på ord är klurigt, och man behöver samarbeta för att försöka tyda vad Mästerspionen syftar på. Mästerspionens roll är mer krävande, det kan ibland vara väldigt svårt att koppla ihop vissa ordkombinationer. Vid vilket tillfälle som helst när tempot är lite för långsamt kan man vända på ett timglas, vilket kan bli stressande. Men det behövs! Codenames är som allra roligast när det spelas i gott tempo med hyfsat stora lag. Ett säkert kort för festen, middagen eller som en del av en längre brädspelsträff. Spelet finns i både svensk och engelsk version.
Kategori: Kortspel
Genre: Party, Lag, Slutledning, Ordspel
Tävlingstyp: Lag
Antal spelare: 2–8 (bäst spelupplevelse med 6 eller 8 spelare)
Speltid: Cirka 15-30 minuter
Designer: Vlaada Chvátil
3. Robo Rally
Robo Rally är kanske inte ett uttalat partyspel, men på grund av sina många underhållande vändpunkter och det snabba tempot, passar det ändå utmärkt in på denna lista. Alla spelare har varsin robot, vars rörelser man ska programmera med hjälp av kort. Målet är att vara först att nå olika checkpoints på spelbrädet. Haken är att man varje omgång måste lägga ut fem programmeringskort samtidigt, som sedan utförs en i taget i turordning. Det gör det väldigt svårt att planera sina rörelser, eftersom många faror kan uppstå på vägen. Kanske knuffar en motspelare (medvetet eller inte) ut dig helt från spelbrädet, eller så hamnar din robot på ett rullband som skickar den åt fel håll eller vänder på den i fel riktning. Massor kan hända! Dessutom skjuter robotarna på varandra i slutet av varje runda, så det gäller att sikta in sig på motståndarna och att försöka undvika skott i ryggen. Man kan även uppgradera sin robot så att den får olika förmågor.
Det här är ett spel som leder till mycket skratt och kan spelas många gånger, bland annat eftersom det finns flera spelbräden att variera mellan. Det kommer garanterat vara uppskattat av dig som har en förkärlek till strategi och bedårande små robotminiatyrer, och som tycker om att vara lite elak mot dina motspelare. Spelarna är oftast aktiva samtidigt, vilket gör att det aldrig blir långtråkigt för någon. Tempot höjs av ett timglas. Ibland blir det (bokstavligen) lite snurrigt på spelbrädet. Men det är lite av poängen, och man vänjer sig snabbt. Den senaste utgåvan av Robo Rally släpptes 2016 och spelet kan rekommenderas varmt.
Kategori: Bräde, Kortspel
Genre: Racing, Sci-fi, Strategi
Tävlingstyp: Alla mot alla
Antal spelare: 2–6 (ju fler desto roligare)
Speltid: Cirka 20–120 minuter
Designer: Richard Garfield
4. Spyfall
Spyfall är ett klurigt och spännande spel som många (enligt min erfarenhet) antingen tycker väldigt mycket om, eller inte alls. Men det är definitivt värt att ge en chans! Alla spelare får varsitt kort. Antingen visar kortet platsen alla befinner sig på (till exempel ett zoo, en nattklubb, ett fartyg), eller så visar kortet en spion. Spelet går ut på att identifiera den hemliga spionen bland spelarna. Spionens uppgift är istället att lista ut vilken plats resten av gruppen befinner sig på. Genom att ställa listiga men inte för avslöjande frågor till varandra, kan man börja misstänka vem av spelarna som inte vet var gruppen är – och till slut anklaga denne för att vara spion. Spionen däremot lyssnar noga efter ledtrådar om platsen, samtidigt som hen försöker undvika strålkastarljuset genom att svara smart på frågorna. Detta är ett svettigt spel som kräver en hel del av spelarna; improvisationsförmåga, pokerface, stresstålighet. Spionen hamnar i ett ganska utsatt läge, vilket kan vara anledningen till varför vissa inte tycker om spelet. Men Spyfall ger också möjlighet till rollspel, lurendrejerier och leder ofta till många förvirrade och luriga skratt. Testa!
Kategori: Kortspel
Genre: Party, Bluff, Humor, Slutledning
Tävlingstyp: Samarbete mot en spelare
Antal spelare: 3–8 (jag rekommenderar att man är minst 4 spelare)
Speltid: Cirka 15 minuter
Designer: Alexandr Ushan
5. Unusual Suspects
Äntligen finns ett vittne till vem den ökända tjuven är! Problemet? Vittnet känner bara till tjuvens vanor, åsikter och bakgrund – inte utseende. I Unusual Suspects spelar en person vittne, medan övriga spelare är detektiver som tillsammans ska använda vittnets kunskaper för att lista ut vem tjuven är. På spelplanen ligger 12 kort som föreställer olika människor. Detektiverna drar ett frågekort och läser frågan, till exempel ”Har den skyldige en tatuering?”. Vittnet får svara antingen Ja eller Nej. Utifrån ledtråden utesluter detektiverna ett valfritt antal misstänkta från utredningen genom att vända på deras kort. Om tjuvens kort fortfarande finns kvar bland de misstänkta, fortsätter utredningen. Målet är hitta tjuven så fort som möjligt. Ett alternativt sätt att spela på, är att vara två lag, och det lag som utesluter flest misstänkta vinner.
Detta är ett spel om fördomar och förutfattade meningar, vilket gör det speciellt. Utifrån enbart människornas utseende, stil, ålder, uppsyn och så vidare, ska man gemensamt gissa på vad deras intressen, åsikter och bakgrund är. Är man i rätt sällskap, med öppna personer som tycker om att reflektera kring sina och andras fördomar, är det underhållande att tillsammans fundera på de olika människorna. Det blir som att hitta på karaktärer tillsammans, och diskussionerna kan bli både intressanta och roliga. På så sätt är det ett kul spel! Men i fel sällskap är det här ett spel som kan slå riktigt fel och i värsta fall bli förolämpande, kränkande eller bara väldigt dumt. Det innebär att man behöver hantera Unusual Suspects med finess. En fördel är att man kan vara så många som 16 spelare. Å andra sidan, ju fler spelare desto svårare att kontrollera att samtalet håller en respektfull och humoristisk ton, och att sexism, rasism och så vidare är bannlyst. Är du osäker på ditt sällskap? Välj ett annat spel. Eller byt vänner.
Kategori: Kortspel
Genre: Party, Slutledning
Tävlingstyp: Samarbete eller lag
Antal spelare: 3–16
Speltid: Cirka 20 minuter
Designer: Paolo Mori
6. Dixit
Dixit är ett abstrakt och färgsprakande brädspel där bara fantasin sätter gränserna. Spelet är centrerat kring vackra, drömliknande bilder som delas ut till varje spelare. Huvudspelaren väljer ett bildkort från sin hand, säger ett ord eller en fras som kan associeras med bilden, och lägger sedan kortet nedåtvänt på bordet. Övriga spelare väljer ett eget kort från sin hand, och alla bilder blandas innan de vänds upp. Därefter ska man gissa vilken av bilderna som är huvudspelarens. Poäng fördelas till de spelare vars kort har fått gissningar. För huvudspelaren gäller det att inte ha valt en för tydlig association, eftersom hen inte får poäng om alla gissat rätt. Turen går sedan vidare till nästa person, som då blir huvudspelare.
Reglerna är enkla att lära sig. Eftersom bilderna innehåller så många olika symboler, figurer och former, öppnas det upp för alla spelare att kunna relatera till och se olika saker i dem. Resultatet blir ofta komiskt. Man ska försöka läsa varandra och utmana sin fantasi för att inte säga något för uppenbart. Jämfört med många av de andra partyspelen är tempot i Dixit ofta lite lugnare. Det är helt enkelt ett mysigt, fantasifullt spel som passar de flesta. Den vackra konsten och all frihet är ett stort plus. En nackdel är att man efter flera spelomgångar börjar associera ungefär samma saker till korten. Utgivarna har löst det problemet genom att (såklart) släppa flera expansioner med nya bilder.
Kategori: Kortspel, Bräde
Genre: Party, Humor
Tävlingstyp: Alla mot alla
Antal spelare: 3–6 (ju fler desto roligare)
Speltid: Cirka 30 minuter
Designer: Jean-Louis Roubira
7. Saboteur
Saboteur brukar lätta upp stämningen och skapa spännande situationer vid de flesta tillfällen. I detta bluff- och samarbetsspel spelar vi dvärgar som gräver tunnlar i sökandet efter en skatt. Spelarna tilldelas hemliga roller; antingen är man en skattletande gruvarbetare, eller så är man en sabotör som vill sabotera för skattletarna. Gruvarbetarna vinner när de hittar skatten. Sabotörerna vinner om de lyckas stoppa dem. Genom särskilda kort kan man blockera andra dvärgar från att gräva tunnlar. Det innebär att sabotörerna behöver balansera mellan att förstöra och att inte vara för uppenbara i sina elaka avsikter, för då blir man snabbt straffad. Man får bluffa och luras hur mycket som helst, vilket ofta leder till roliga och kniviga situationer. Det är kul att försöka lista ut vilka som tillhör ens lag, och att sedan samarbeta för att lösa problem och förstöra för det andra laget. All frihet i kombination med den konkreta uppgiften, gör Saboteur till ett vinnande koncept för oss som gillar att luras och att spela i lag. Spelet är lätt att komma in i, och en omgång tar bara cirka tio minuter att spela (man spelar tre omgångar). Skulle du vilja utöka antalet roller och uppgifter, finns en expansion att köpa.
Kategori: Kortspel
Genre: Party, Bluff, Utforskning
Tävlingstyp: Lag
Antal spelare: 3–10 spelare (jag rekommenderar att man är minst 4)
Speltid: Cirka 30 minuter
Designer: Fréderic Moyersoen
8. Fluxx
Med sin behändiga storlek (en kortlek), är Fluxx ett spel som lätt kan tas med på resan eller till festen. Startreglerna är simpla: dra ett kort ur högen och spela ett kort. Men snart spårar det ur – många kort ändrar nämligen spelreglerna. De modifierar antalet kort som dras och spelas, lägger till specialregler, och avgör även hur man faktiskt kan vinna spelet. Regelkorten läggs bredvid varandra och blir fler och fler, och när som helst kan en avgörande regel läggas till eller tas bort. De snabba vändningarna och många reglerna gör att spelet ofta blir kaotiskt och slumpartat, speciellt eftersom en spelare kan plocka hem vinsten helt oväntat om hen har tur med korten. Spelarna försöker förändra spelets regler så att de passar ens egna kort, och vinsten går till den som är först med att lyckas uppfylla kraven för det aktuella målet.
En fördel med regelkonceptet är att man slipper läsa en regelbok; allt som gäller står på korten. Speltempot är högt, men pausas när spelarna behöver påminna sig om vad alla regelkort säger (det är lätt att glömma). En spelomgång kan ta alltifrån 3 till 30 minuter och man bör vara hyfsat många spelare. Många uppskattar den simpla premissen och de märkliga vändningarna spelet kan ta. Jag kan rekommendera Fluxx som ett snabbt och kul tidsfördriv, men det är för slumpdrivet för att hålla i längden. Det finns dock många alternativa versioner med roligare tema än originalspelet, till exempel Cthulu Fluxx, Monty Python Fluxx och Stoner Fluxx. Dessa kan ge Fluxx ett litet humoristisk lyft.
Kategori: Kortspel
Genre: Party
Tävlingstyp: Alla mot alla
Antal spelare: 2–6 (jag rekommenderar att man är minst 4)
Speltid: Cirka 5–30 minuter
Designer: Andrew Looney, Kristin Looney
9. Coup
I Coup spelar du överhuvudet i en italiensk familj som kämpar för makten i staden. Alla spelare börjar med två karaktärer, vars kort ligger dolda framför respektive spelare. Det finns ett antal handlingar man kan välja mellan när det är ens tur, som att ta inkomst eller använda pengar för att genomföra en kupp mot någon. Vissa handlingar är dock bundna till en särskild karaktär; till exempel kan man byta en karaktär mot en ny med hjälp av Ambassadören, eller försöka döda en annan spelares karaktär med Lönnmördaren. Om du utför en karaktärshandling, annonserar du vilken karaktär som används. Kruxet är att ingen vet vilka karaktärskort du faktiskt har – du får bluffa hur mycket du vill! Motspelarna kan välja att antingen tro på dig eller syna din bluff. Om du blir synad och inte kan uppvisa det rätta kortet, förlorar du en karaktär. Om du blir synad men har karaktären i fråga, förlorar din motståndare en karaktär. Genom att bluffa, syna, blockera och lönnmörda, minskar du andra spelares influens och försvarar din egen. Spelet är slut när bara en spelare har en karaktär kvar.
Det här spelet vinner på sina snabba vändningar och många överraskningar. Mycket händer och det kan fort gå utför! Spelarna måste balansera mellan ärlighet och lögn, och noggrant analysera motspelarnas pokerface och sannolikheten att de talar sanning. Man kan naturligtvis spela helt ärligt och aldrig bluffa, men då blir man oftast utslagen ganska snabbt. Roligast är när man chansar och får svettas lite. Spelet slutar ofta i spännande dueller mellan de två sista spelarna.
Kategori: Kortspel
Genre: Party, Bluff, Slutledning
Tävlingstyp: Alla mot alla
Antal spelare: 2–6 (ju fler desto roligare)
Speltid: Cirka 20–120 minuter
Designer: Richard Garfield
10. Escape from the Aliens in Outer Space
Vi befinner oss på ett rymdskepp. Hälften av spelarna spelar utomjordingar som vill döda människorna som försöker fly. Men vilka är människor och vilka är utomjordingar? Och var på skeppet gömmer sig alla? I Escape from the Aliens in Outer Space finns inget gemensamt spelbräde utan alla har sin egen karta över skeppet. Lite som klassikern Sänka Skepp, fast betydligt mer spännande! Genom att anteckna dina koordinater, rör du dig över spelplanen sektorer i jakt på människor eller flyktvägar. Samtidigt drar du kort som ibland tvingar dig att deklarera vilken sektor du befinner dig i, och ibland låter dig välja mellan att tala sanning och att bluffa om var du är. Motspelarna använder ledtrådarna för att försöka lista ut var du gömmer dig, för att kunna döda eller undvika dig beroende på vilken roll de har.
Det här spelet har en intressant dynamik. I början smyger spelarna omkring i tystnad och ganska lite händer. Det antecknas febrilt och misstänksamma blickar utbytes. Spelarna har fullt sjå i att hålla koll på sina egna rörelser, hur man ska bluffa trovärdigt och vad motspelarna sysslar med. Men plötsligt, en bit in i spelet, brukar det tända till när utomjordingarna ofta börjar skjuta hejvilt i sektorerna nära flyktvägarna. Då förvandlas spelet istället till en intensiv och spännande jakt. Egentligen är det inte förrän vid den punkten som spelet kommer till sin rätt – i början är det inte särskilt socialt utan alla stirrar mest ner i sina block. För nybörjare kan Escape from the Aliens in Outer Space upplevas förvirrande och lite överväldigande, eftersom det är svårt att hänga med i var motspelarna gömmer sig. Men när man väl har fått koll på upplägget och olika blufftaktiker, är detta ett fängslande spel som underhåller. Efteråt kan spelarna berätta om sina taktiker och villospår, vilket är roande. Det finns många olika spelplaner att välja mellan, så spelet kan även varieras en hel del. Rymdig skräckmusik i bakgrunden är ett måste.
Kategori: Kortspel, Anteckningsblock
Genre: Party, Skräck, Bluff, Sci-fi
Tävlingstyp: Lag
Antal spelare: 2–8 (jag rekommenderar att man är minst 4)
Speltid: Cirka 30–45 minuter
Designer: Mario Porpora, Pietro Righi Riva, Luca Francesco Rossi, Nicoló Tedeschi
Hitta spelen i Göteborg:
- Science Fiction Bokhandeln
- Spel i Focus
- Webbhallen (ofta som beställningsvaror)
- Café Taktik