Recension: Gunfire Reborn

Något som väldigt många har saknat under pandemin är känslan av samhörighet. Att kunna umgås med folk och att göra saker som man kunde göra tidigare. För dig som har dator- och konsolspel som hobby har situationen kanske inte förändrats så mycket; du kan spela online tillsammans med dina nära, kära, och distanta. En av den bästa sortens spel för att bygga samhörighet och gemenskap med dina vänner på distans är ett bra co-op-spel som bygger upp spänning, action, teamwork. Men även ger spelare chansen att köra något helt konstigt och ändå lyckas. Gunfire Reborn är precis ett sådant spel.

Utvecklare: Duoyi Games
Plattform: PC (Steam). Ska även komma till Playstation 4, Xbox One och Switch.
Genre: First Person Shooter, Rogue-lite, Online Co-Op

Gameplay

Gunfire Reborn är inte det mest unika spelet på marknaden. Folk som har spelat Borderlands-serien kommer snabbt att känna igen sig i ett first-person shooter med en mix av elementala vapen (blixt, syra, eld) och att varje karaktär har en unik förmåga (med bonusen att alla också har olika former av granater). Men till skillnad från Borderlands, som har en lång kampanj med en detaljerad story, så är Gunfire Reborn mer likt ett rogue-lite-spel. Du spelar igenom tre kapitel som är uppdelade i flera banor och slutar med en boss. På vägen plockar du upp olika vapen, uppgraderingar och förmågor, som alla är slumpmässiga för varje speltillfälle. Detta tvingar dig att välja olika strategier varje gång du spelar, även om du kör med samma karaktär. När du väl har klarat de tre kapitlen eller om du och dina vänner har blivit besegrade, så kan du använda “Soul Essence”, som du har plockat upp efter att ha besegrat fiender, för att skaffa permanenta uppgraderingar och låsa upp nya karaktärer. Du förlorar dock alla vapen och power-ups, vilket gör dig tvungen att försöka skaffa dem igen nästa gång du spelar, eller kör med nya vapen och power-ups. De permanenta uppgraderingarna kommer dock att göra de karaktärer du spelar starkare. Du börjar enkelt, med endast en karaktär, och du kommer troligtvis inte att kunna klara av ens den första banan, men ju mer du spelar, desto starkare blir du.

Alla karaktärer har sin egen nisch. De kan vara fokuserade på att hålla fast fienden, att använda två vapen samtidigt, att ladda upp sig med el för att skjuta ett kraftigare skott eller att vara i konstant närstrid med fienden (min personliga favorit). Du har dock friheten att spela som du vill med alla karaktärer. Alla karaktärer är förresten byggda för att kunna klara sig själva om du spelar solo, men du kommer att vara som mest effektiv när du spelar ihop med dina vänner. Det är också då spelet är som roligast – när man delar vapen och power-ups med varandra, och pratar om något helt orelaterat bara för att inse att en person har sprungit i förväg och blivit omringad av fiender (detta har jag gjort upprepade gånger). När det är som bäst är det ett hektiskt kaos, med dina vänner hoppandes och dashandes omkring för att undvika fienden, medan du själv skjuter som en galning och använder allt du kan för att överleva.

Handling

Det finns inte mycket av handling i spelet (ännu). Inte någon som presenteras åtminstone, bortsett från lite i början. Men man är inte här för en djupgående handling. Vill man ha det kör man Borderlands. Det här spelet är mer för en actionfylld kväll med dina vänner.

Musik och det visuella

Spelet har sitt ursprung i Hong Kong, och det återspeglas i spelet. Den första banan består av en gammal ruin fylld med terrakottasoldater, och flera av karaktärerna och vapnen har en asiatisk stil. Detsamma gäller musiken i huvudmenyn, samt i det första och tredje kapitlet. Det som sticker ut är det andra kapitlet, som utspelar sig i ökenruiner och har en helt annan stil. På visuell nivå är spelet ganska bra, med cell shade-stil som ger en känsla av animerad film. Musiken lyckas väcka rätt känslor vid rätt tillfällen, exempelvis mystik och äventyr i huvudmenyn, och pumpar upp en när de svårare striderna kommer. Varken musik eller grafik är dock mästerverk. Men du är där för spelet, så musiken och grafiken är sekundärt.

Framtiden

I skrivande stund är spelet i Early Access. Det är med andra ord fortfarande under konstruktion, men trots detta så ger Gunfire Reborn en positiv upplevelse. När spelet släpps i sin helhet under hösten kommer det att finnas ytterligare en spelbar karaktär, ett helt nytt kapitel, en kampanj och en slutboss. Spelet kan redan nu ta en timme att köra igenom från början till slut, så jag har höga förväntningar på slutresultatet.

Slutord

Gunfire Reborn kan kanske kännas komplicerat för vissa till att börja med, då många vapen och uppgraderingar har långa beskrivningar, men man behöver inte fokusera mycket på det om man inte vill det. Du kan enkelt bestämma dig för att bara experimentera med vapen och uppgraderingar. Eller att försöka få din favoritkombo varje gång, även om det blir väldigt svårt. Det finns mycket variation, både med uppgraderingar och modifikationer på de olika vapnen, så ingen runda kommer att vara exakt likadan.

Vill du spela ett spel som inte är så datorkrävande? Vill du ha ett spel som du kan köra många gånger ihop med dina vänner, med hög variation varje gång? I så fall rekommenderar jag Gunfire Reborn på Steam.

Länk: store.steampowered.com/app/1217060/Gunfire_Reborn/

Text: Martin Eriksson

Det här inlägget postades i Kultur, Recensioner & reflektioner, Spel. Bokmärk permalänken.

Kommentera