Människor från olika länder i Europa har fått svara på frågan om de utfört någon god handling i sitt liv. Deras svar ligger till grund för pjäsen Act of Goodness.
Titel: Act of Goodness
Regi: Mattias Andersson
Medverkande: Bahador Foladi, David Fukamachi Regnfors, Ylva Gallon, Anna Harling, Marall Nasiri, Ove Wolf med flera.
Plats: Backa Teater
Spelas: Under hösten t.o.m. 19 nov
Man får följa tre olika sanna historier, som visar på goda handlingar som folk gjort. En av berättelserna handlade om en man som blir rånad på sin plånbok och alla kläder, den andra var om en kvinna som bjuder in en tiggare till sitt hem för att bo där och den tredje om ett par som grälade.
Scenografin var väldigt enkelt gjord, med röda stolar uppradade längst fram och längst bak på scenen, ett beige papper över golvytan och en lätt krossad spegel.. Man kunde även se ljudarbetarna som satt tätt intill scenen. Rummet fylldes av elektronisk musik. Vid ett tillfälle satte de på ljudet extra högt, vilket gav en väldigt stark effekt.
En av skådespelerskorna spelade en tiggare sittande i en hukande ställning. Möjligen hade hon lite för rena och hela kläder för att vara trovärdig som tiggare. Skådespelarnas kläder var för övrigt casual med inte så utmärkande färger. Att scenografin och skådespelarnas kläder inte stod ut så mycket, gjorde att man koncentrerade sig mer uppmärksamt på själva skådespelet.
Act of Goodness är skriven och regisserad av Mattias Andersson. Föreställningen spelades under våren på Backateatern, och återupptas igen till hösten. Skådespelarna är Bahador Foladi, David Fukamachi Regnfors, Ylva Gallon, Anna Harling, Marall Nasiri, Ove Wolf med flera. För scenografi och kostym står Ulla Kassius.
De tidigare uppsättningarna som jag sett på Backateatern har varit bland det bästa jag sett av teater. Inte minst Mattias Anderssons uppsättning av Brott och straff. Därför hade jag väldigt höga förväntningar på denna pjäsen, vilka tyvärr inte uppnåddes. Den wow-känsla som jag haft vid tidigare föreställningar på Backateatern infann sig inte den här gången. Men det som trots allt utmärkte pjäsen och gjorde den ovanligare än andra, var de seriösa scenerna med konflikter och misär. I allt detta så var det också många komiska repliker som fick publiken att skratta ofta. Att i en skildring inom teater och film blanda komik med tragedi tycker jag är suveränt – man ser det ljusa mitt i allt elände.
Act of Goodness påverkade mig och förmodligen även de andra i publiken på ett väldigt positivt sätt. Det här är en pjäs som man inte lämnar oberörd. Jag fick en tankeställare om vad jag själv gjort för goda handlingar i mitt liv. En vilja väcktes om att bry mig ännu mer om mina medmänniskor. Speciellt tiggare och andra grupper som har det extra svårt.
Enligt Backateaterns hemsida säger regissören och manusförfattaren Mattias Andersson:
”Jag blir nästan generad när jag berättar att jag gör en föreställning om godhet för det låter så barnsligt och naivt. De första kommentarerna jag får är är att det är helt konfliktlöst ämne som är omöjligt att göra scenkonst av.”
”Fram tills nu har jag jobbat med dokumentärt material här ifrån Sverige och Göteborg, väldigt lokalt, men nu med Act of Goodness vänder vi blicken mot Europa. För mig personligen var det ett stort steg. Jag vill skildra vår gemensamma samtid i ett nytt och överraskande ljussken. ”
Mattias Andersson är utbildad på teaterhögskolan och arbetar både som dramatiker och regissör. Hans pjäser har spelats på Stockholms stadsteater, Dramaten, Göteborgs stadsteater och Malmö dramatiska, De har även spelats i andra länder i Europa, som Danmark, Tyskland, Rumänien och Serbien.