Persona 5 Royal
Persona 5 Royal

Persona 5 Royal

Har du någonsin velat ta rättvisan i egna händer, och samtidigt se cool ut? Vill du uppleva en högstadieelevs liv, samtidigt som du utforskar Tokyo? Persona 5 Royal erbjuder detta och mycket mer.

Utvecklare: Atlus
Plattform: Playstation 4. Playstation 5. Kommer till PC, Switch och Xbox Series X/S den 21 oktober
Genre: JRPG. Turbaserade strider

This review is also available in English.

Jag kommer ihåg april 2017. Jag hade nyligen spelat igenom Mass Effect: Andromeda, det senaste spelet i min favoritserie. Ett spel som lämnade en ganska bitter eftersmak då jag kände mig missnöjd på flera punkter. Men jag visste att ett annat spel, från en annan serie, var på väg. Flera år tidigare hade jag spelat jag igenom Persona 4, och älskade det. Handlingen, musiken och karaktärerna fångade mitt intresse. Och efter alla dessa år skulle jag nu återvända till samma värld. Men inget var sig likt.

Det var en helt ny grupp av huvudkaraktärer. En helt ny story, en helt ny stil i både utseende och musik. Allt kändes dock så bekant. Rytmen att gå till skolan varje dag, att möta sina vänner och prata med dem. Eller att gå in i en värld kopplad till mänsklighetens undermedvetna och slåss mot människans inre mörker. Jag älskade det. Persona 5 klättrade till toppen av mina favoritspel.

Och sen, år 2020, kom Persona 5 Royal (även kallat P5R). En uppdaterad version av Persona 5, med utökad story, mera strategi, mer musik och ett extra kapitel om man hade spelar igenom det “rätt”. Det var i det tidiga stadiet av coronapandemin, så man hade gått om tid att spela igenom det när man var fast inomhus.

Jag fann mig själv än en gång i Tokyo, och fann mig än en gång djupt nedsjunken i storyn.

Handling

Tokyo är taget med storm. En mystisk grupp som kallar sig själva för The Phantom Thieves (Fantom Tjuvarna) har under ett år agerat i Japan, och tagit sig an hemska personer som har gömt sig undan rättvisan. Och du börjar mitt i en av deras största kupper. Deras ledare (du) genomför en magnifik flykt. Men inte utan komplikationer.

Resten av spelet utspelas i återblick. Som ledaren för Phantom Thieves går du igenom dina minnen av vägen som tog dig dit. Hur du, som en 16 årig skolelev, upptäcker förmågan att hitta och stjäla folks förvridna begär genom att smyga dig in i en värld skapad av människans undermedvetna och den personens vridna perspektiv på verkligheten. Men också dina dagar som en vanlig student. Du går igenom alla strider, alla festivaler, alla dagar, i jakt på rättvisa i en korrupt värld för att försöka undvika den kommande “undergången”. 

P5R har en väldigt stark anime-vibb. Spelet är väldigt likt många japanska animerade serier, då det följer en grupp tonåringar med mystiska förmågor som försöker rädda världen. Men till skillnad från flera av dessa serier har P5R många gånger en ganska mörk ton. De personer du försöker stoppa är hemska människor, vars brott är mer realistiska. Men spelet undviker att bli för tungt, då du ofta möter dem i den undermedvetna världen. Då den är byggd på det undermedvetna, blir vissa av skurkarna överdrivna karikatyrer, vilket kan kännas löjligt för vissa. Här syns influensen från anime tydligt. Det civila livet i spelet är väldigt likt det som finns i en “stycke av livet”-anime, medan ens äventyr i den andra världen är mer i stil med en action-driven anime. Spelet tar också fullt tillvara på att det utspelar sig i Tokyo, med kulturella influenser, miljöer, stadsområden, ord, och japanska suffix.

Gameplay

Spelet har två sidor: Ens civila liv, och ens liv som en Phantom Thief.

I det civila livet  är du en vanlig student i Tokyo. Du kan gå runt på Tokyos gator och utforska staden på alla möjliga sätt. Du kan fiska, du kan gå på gymmet, du kan gå till skolans bibliotek för att studera, du kan städa i kaféet du bor i, eller så kan du umgås med dina vänner för att stärka ert band. Mycket av det du kan göra påverkar antingen dina Social Stats, eller din Confidant Rank, som är bandet med dina vänner. Att förstärka ditt band med dina konfidenter kan ge dig otroliga bonusar. Från att göra dig till en bättre Phantom Thief, till att köpa billigare medicin, eller saker som hjälper ditt civila liv. Om du har chansen att komma närmare dina vänner, så är det helt klart värt det. Social Stats öppnar upp mera dialog för dig och vissa Confidants kan du fortsätta utveckla bara om du har en viss rank på en Social Stat. Du kan också få det bästa betyget på prov om du har full Knowledge, eller bygga flera verktyg för infiltrering i det undermedvetna med högre Proficiency. 

I ditt liv som Phantom Thief  infiltrerar du palats skapade av en persons förvridna perspektiv. Du gör detta genom att smyga runt, anfalla i bakhåll och lösa pussel. När en fight väl börjar, så kommer du in i en turordningsbaserad strid. Mot vanliga fiender består utmaningen att försöka klura ut fiendens svaghet och exploatera den, kombinerat med att använda ditt team för att snabbt ta ner fienden eller för att knocka dom på golvet och släppa lös en förödande All-Out Attack. Samtidigt måste du hålla ett öga på att dina och dina vänners resurser inte tar slut, då det inte är lätt att få tillbaka dessa.

Ett dygn är uppdelad i två delar: dag och kväll. Du kan bara göra en större sak under varje del av dygnet. Till exempel kan du på dagen studera i skolans bibliotek, och på kvällen prata med ägaren av kaffét du bor i för att öka din Confidant Rank med honom. Eller så kan du jobba på att komma djupare in i ditt nuvarande infiltrationsmål som en Phantom Thief på dagen, och sen moppa i kaféet på kvällen. Du har dock ett begränsat antal dagar på dig att genomföra en infiltration, vilket gör det till en balans att jonglera ditt liv som student och som Phantom Thief. 

En sak du måste vara inställd på är att detta är ett storydrivet spel. Flera dygn i spelet kan vara fokuserade på att driva handlingen vidare, vilket betyder att det finns perioder då du inte spelar på ett bra tag, utan istället kollar på cutscenes som för handlingen vidare.

Presentation

Om det är något som man måste säga att spelet har, så är det en unik stil. Musiken är en mix av Acid Jazz och Rock, som tillsammans skapar ett oförglömligt soundtrack. Musiken passar väl till allt som händer, och kan hjälpa att skapa spänning inför de stora händelserna och striderna.

Den visuella presentationen är inte heller något att fnysa åt. Grafiken må vara gjord för att fungera på Playstation 3, men det märks inte på grund av hur väl genomarbetat spelet är i sin stil. Att navigera menyn är simpelt och ett visuellt spektakel, där man ser huvudkaraktären röra sig runt och reagera på vad man gör. Varje strid har också en cool känsla, när ens team jobbar ihop för att exploatera en fiendes svaghet. Och trots allt detta visuella, så känns det aldrig överflödigt. Man kan se vad som händer, man tappar aldrig bort sig i menyerna, och det hela ökar känslan av att vara en cool Phantom Thief.

Kulturell skillnad

Spelet utspelar sig i Japan och är gjort av ett japanskt företag. För de som inte vet mycket om landet, så kan kulturen vara väldigt främmande och till och med förvirrande. Deras öppna syn på religion, deras mörka arbetskultur, maidcafé, besattheten av ungdom, synen på barn som saknar en eller flera föräldrar, rättssystemet – som är känt för mer än 99% fällande domar – och det japanska idolfenomenet är i sig något man kan skriva flera artiklar om. P5R skyggar inte för landets kulturella historia och de engelska översättarna har gjort sitt bästa för att bevara och förmedla så mycket som möjligt av kulturen.

Detta har lett till vissa mindre kontroverser i västvärlden. Den största är två korta scener med ett homosexuellt par som flörtar väldigt påträngande med en av huvudkaraktärens vänner, vilket i den engelska översättningen av Royal ändrades till att männen försökte få ens vän in i dragqueenkulturen. Synen på homosexualitet i Japan har tyvärr inte nått samma nivå av acceptans som den har gjort i många europeiska länder, och ett skämt av den naturen är då fullt acceptabelt där även om det anses negativt och homofobiskt i väst.

P5R kan ses som en chans att få mer inblick i den japanska kulturen och samhället. Både det positiva och det negativa. Det som sen väcker din nyfikenhet eller chockar dig i deras kultur kan leda till att du söker mera information om det.

Tema

I en kultur som är fokuserad på respekt och underkastelse, att blint lyssna till de som är över dig – vare sig det är din chef, din lärare, dina föräldrar, eller politiker – förväntas det i Japan att du ska lyda. P5R sticker därför ut mycket i Japan för sin verklighetstrogna värld, med ett tema av revolution. Att bryta kedjan av underkastelse och ta kontroll över ditt eget liv. Överallt ser och möter du karaktärer som är utanför, som inte accepteras i samhällets trånga syn på vad en person får vara.

P5R berör även teman som apati, trauma, missbruk av makt, depression, polisvåld, samt filosofi kring vad som är rättvisa, och vad som gör de myllrande massorna glada. Det har teman runt tarotkort och hur en person kan ses i jämförelse med korten från Marseilles Tarot Deck. Det utforskar tankeexperiment som Robert Nozicks “Experience Machine”. 

Det är ett stort spel, med en välförtjänt rekommenderad 18-årsgräns. Det är rekommenderat att föräldrar som funderar på att köpa detta till sitt barn känner att barnet är moget nog. Det finnas inslag av våld och sexuella teman, men det är inte på samma grafiska nivå som, säg, Game of Thrones.

Slutord

Det finns mycket man kan säga om P5R. Den otroliga musiken, den coola stilen, den intressanta storyn. Men, för mig, så är den stora styrkan karaktärerna. Samhörigheten med de andra Phantom Thieves, både i rollen som tjuvar, men också som vänner. Spelet gör ett bra jobb med att ge en positiv högstadie känsla. Att umgås med vänner, att studera, att gå ut och göra saker med dem. Och när spelet väl är över, så är det många som säger att det känns som att säga farväl till sina vänner. Om det inte är tecken på ett bra spel, så vet jag inte vad det skulle vara.

Om du inte är ett fan av anime, storydrivna spel, eller turordningsstrider, så är detta troligtvis inte ett spel för dig. Om du dock är det, så kan jag inte nog rekommendera spelet.


Tips

Det finns mycket att hålla koll på i spelet, så några simpla tips känns passande. Dessa är så spoiler-fria som möjligt, men kommer att kännas vettigt när du väl kör igenom spelet.

  • Tvillingarna kommer att be dig att visa dem Personas med specifika förmågor. Om du bestämmer dig för att göra som de säger, så kommer du vilja ha en guide. Det finns många på internet.
  • Läs igenom din lista av confidants, och vilken Arcana de representerar. Om du har en Persona av samma Arcana, så kommer det att gå snabbare att öka din Confidant Rank med dem.
  • Man behöver inte ha maxad rank med alla Confidants, men ju mer desto bättre. Jag skulle dock rekommendera att försöka maxa Moon, Justice, Faith och Councilor, då dessa ger bra förmågor.
  • Försök att variera ditt team. Du kan köra med samma karaktärer igenom hela spelet och kompensera gruppens brister med huvudkaraktären, men det kommer finnas tillfällen du vill byta ut en gruppmedlem mot en annan.
  • Ta din tid. Utforska, experimentera och njut av resan.

Sidospel

Persona 5 Royal är ett fantastiskt spel, men spelet är inte ensamt i Persona-serien, och är inte heller det enda spelet i serien med en 5:a i sig. Om du tycker att P5R är intressant, kan du nog vara intresserad även av andra spel i serien.

  • Persona 4 Golden (PSVita, PC): Det första Persona-spelet som bröt mot konsol-trenden och har släppts till PC. Om man kan acceptera äldre grafik, är Persona 4 Golden fortfarande ett mästerverk. Kontrasten till P5R är dock stor. Det har ett helt annat tema, karaktärer, och en musikstil mera lik J-pop än P5R:s Acid Jazz. Det finns tillgängligt på PC, så du kan köpa det redan nu för att få en smak av Persona.
  • Persona Q: Shadow of the Labyrinth och Persona Q2: New Cinema Labyrinth (3DS): En spinoff-serie, som är en massiv crossover. Spelstilen är en mix av Persona och en annan spelserie: Etrian Odyssey. I det första spelet möts karaktärerna från Persona 3 och 4 upp för att jobba ihop, och i PQ2 kommer Phantom Thieves också in. Du utforskar djupa labyrinter och ritar upp din egen karta på vägen, samtidigt som du slåss mot fiender för att hitta labyrinternas hemlighet. Om du har en 3DS och har spelat igenom Persona 3, 4, och/eller 5 så skulle jag rekommendera det.
  • Persona 5 Dancing in Starlight (PS4): Musiken i Persona-spelen är extremt minnesvärd. Så, på något sätt så fick vi ett rytmspel, där de ökända Phantom Thieves … befinner i en drömvärld för att dansa. Om du gillar rytmspel, har en Playstation 4 och vill se mera av karaktärerna från P5, så är detta ett trevligt sidospel. Det är dock inte något för mig. Om du sen spelar igenom Persona 3 eller 4 så finns även Persona 4: Dancing All Night (som har en story som följer efter handling av P4G) och Persona 3: Dancing in Moonlight.
  • Persona 5 Strikers (PS4, Switch, PC): Många var skeptiska till ett Persona-spel mixat med Dynasty Warriors spelstil. Men åh, vad fel folk hade. P5: Strikers är en sann uppföljare till Persona 5 i sin story. Den bygger vidare på temat i originalspelet, och fortsätter där Persona 5 slutade. Istället för det turordningsbaserade stridssystemet i P5R, så har Strikers en mer actionorienterad stil, som gifter sig väl med vad P5R och tidigare Persona-spel har gjort, så man känner sig snabbt hemma. Strikers är dock byggt runt det ursprungliga Persona 5, så det som händer i det sista kapitlet i P5R nämns inte i detalj. Detta hindrar det dock inte från att fortfarande funka som en bra efterföljare. Jag skulle rekommendera att spela P5 eller P5R innan du spelar detta.
  • Persona 5: The Animation: Inte ett spel, utan en animeserie baserad på Persona 5. Det följer handlingen av det ursprungliga spelet, med ändringar för att passa ett serieformat. Röstskådespelarna från spelet återvände, men tyvärr är själva animationen bristande. Bättre att bara spela spelen om du vill ha storyn.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.