Sleeping Dogs – en retrospektiv
Sleeping Dogs – en retrospektiv

Sleeping Dogs – en retrospektiv

Sleeping Dogs är en titel som snabbt dyker upp i huvudet när jag tänker på minnesvärda spel från sjunde generationens spelkonsoler. För mig är charmen att spelet känns som en interaktiv Hongkong-actionrulle. Det är en smältdegel av ett flertal spel- och filminfluenser, förpackat i en simpel men välskriven undercover-polis-berättelse. Allt mynnar ut i ett spel med sin helt egna magi.

Utvecklare: United Front Games
Utgivare: Square Enix
Plattform: Xbox 360. Playstation 3. PC. Xbox One. Playstation 4. macOS.
Genre: Action och äventyr. Tredjeperson. Open World.

Ett spänningsfyllt och actionpackat äventyr

Du tar rollen som Wei Shen, en undercover-polis vars uppgift är att infiltrera och sätta stopp för Hongkongs triader. Med tanke på förutsättningarna blir detta lättare sagt än gjort. Under spelets gång är det stora dilemmat att bevisa sitt värde både som polis och gängmedlem, och att inte förlora sig själv på vägen, då identiteterna konstant är i konflikt med varandra.

Det är en relativt simpel, men riktigt spännande kriminalberättelse, som påminner mycket om filmgenren som inspirerat spelet – och charmen är som sagt känslan av att uppleva en actionrulle i ett mer interaktivt format. Längdmässigt befinner sig detta spel i en sweet spot, med en speltid på cirka 15–20 timmar. Tillräckligt långt för att bli fängslad, men heller inte så långt att det blir segt att ta sig igenom. I kontrast till GTA-serien är spelet lite mer linjärt i sin öppna värld, men jag anser att detta är till spelets narrativa fördel.

Miljöskildring och kultur

Trots att Hongkong inte är en sällsynt plats för Hollywoods actionfilmer, förekommer den betydligt mindre i spelvärlden – i synnerhet när det kommer till open-world-spel. Sleeping Dogs utspelar sig i kontemporära Hongkong. Här märks det att utvecklarna ansträngt sig för att återge en trovärdig version av regionen, men givetvis skiljer den sig en del från verkligheten om man är ute efter total realism. Många anser dock att man lyckats fånga känslan av regionen bättre än något annat spel, vilket gör att det fortfarande känns speciellt att utforska denna miljö i detta format.

De neonbelysta gatorna, marknaderna, kantonesiskan och vänstertrafiken är bara en del av detaljerna som gör att det är så lätt att försvinna in i världen, och det är svårt att inte bli mer nyfiken på regionens kultur och historia efter att ha spelat. Även inom de kriminella organisationerna speglas en del kulturella normer genom traditioner och ritualer. Här respekteras hierarkin, och allra största respekt erhåller den äldre generationen.

Gameplay

Till skillnad från andra open world-titlar som GTA– eller Yakuza-serien, skiljer sig Sleeping Dogs genom sin lite allvarligare ton men också med sina brutala slagsmål, likt Hongkong-actionrullar.

Combat-systemet

Här finner man en av spelets charmigaste aspekter. Utöver sin polisbakgrund är Wei Shen en skicklig kampsportare, eftersom … klyschor och allt det där. I vilket fall som helst är systemet relativt simpelt att lära sig – men åh så kul! Primärt är fokus i spelet på närstrider, där man slåss mot flera fiender samtidigt. Det är flashigt och brutalt, precis som i filmerna som inspirerat. Något unikt är att man kan greppa tag i sina fiender och sedan använda föremål i omgivningen för att besegra dem. Föremålen är allt från telefonkiosker, varuautomater, bildörrar och så vidare. Att besegra ett flertal fiender är inte så svårt, men för att besegra de tuffare fiendetyperna behöver du lära dig några kombos. Är man ett fan av Bruce Lees eller Jackie Chans filmer känner man sig hemma här.

Man gör sig en otjänst i att jämföra detta system med mer sofistikerade system som i faktiska fighting-spel eller Sifu. Helt olika charm. Men det är verkligen inte Dynasty Warriors heller, där utmaningen är noll bara för att man skall känna sig som en övermänniska bland vanligt folk.

Bilkörning

För mig är bilkörningen en av spelets svaga punkter, då jag inte är förtjust i hur styrning hanteras. Dock finns det några roliga idéer här. Medan man kör bilen finns en unik manöver kallad ”Action hijack”. Detta innebär att man hoppar från sitt fordon till ett annat fordon och tar över det – i farten. En annan funktion man kan göra är att “ramma” alltså drämma in sitt fordon i andra, för att stoppa dem eller bara förstöra fiendens fordon.

Handeldvapensystemet

Handeldvapensystemet känns inte riktigt som att det varit primärt fokus; det känns helt enkelt ganska oinspirerat. Det enda som sticker ut här är den John Woo- och Max Payne-inspirerade slow-motion-funktionen.

Ljud

När det kommer till röstskådespel är detta välspelat och majoriteten av karaktärerna känns trovärdiga. Will Yun Lee är som klippt och skuren för rollen som Wei Shen. Det välspelade röstskådespelet gör det ännu enklare att bli engagerad i spelets narrativ. Dock kan jag inte uttala mig om huruvida NPC:ernas dialoger och dialekter är överdrivet stereotypa eller inte. Personligen tyckte jag om att höra blandningen av kantonesiska och engelska, och blandningen känns ju rimlig med tanke på regionens historia. Dessutom är många av NPC:ernas kommentarer på spelarens handlingar humoristiska.

Spelets soundtrack är en blandning av originalmusik och licensierade låtar (likt hur musiken hanteras i GTA-spelen.) Bland radiokanalerna och väl valda låtar under spelets gång, lyckas man verkligen fånga en perfekt ton för spelet. Alltifrån elektronisk musik till MF Doom och kantonesisk hiphop leder till en speciell atmosfär som inte hade passat något annat spel.

En varm rekommendation

Var detta en titel du missade kan jag varmt rekommendera den. Idag är spelet relativt billigt, både online och begagnat. Det brukar ofta vara rabatterat på Steam, om du spelar på datorn. Efter en remaster av spelet 2014 är det tillgängligt på både sjunde och åttonde konsolgenerationen.

Tyvärr var studion bakom serien, United Front Games, tvungna att stänga ner, och med dem försvann potentialen att utveckla en uppföljare som hade kunnat förbättra de få bristfälliga aspekterna, som den mediokra bilfysiken och det underutvecklade handeldvapensystemet.

Tips

Utöver de kombos du kommer lära dig under spelets gång kan du även byta till “special outfits”. Detta är kläder som låter dig utföra några unika fightmoves. Dessa är inte nödvändiga men roliga att experimentera med senare i spelet, när du har pengar att spendera.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.